Aby se zdokonalil ve výtvarném umění, odejel Emil Jean brzy do Paříže, kde studoval na Ecole des Beaux Arts mj. u Pierra Laurense a Františka Kupky. Po svém návratu do USA pokračoval ve studiu na Otis and Chouinard Art institutes a na Laguna School of Art. V roce 1928 se Kosa ml. usadil trvale v Los Angeles u svého otce a jeho rodiny. Spolu s otcem pracoval v letech 1928 až 1933 na nástěnných obrazech a na výzdobě kostelů a různých sálů. Kromě tvorby v Los Angeles najdeme jeho práce v Sacramentu (Cathedral of Blessed Sacrament) a v Catalina Island (kasino). Protože se mu práce v tomto oboru činnosti zdála pomalá, maloval na objednávku portréty (více než 75, mj. portrétoval svého švagra, který se jako Ind stal prvním členem Kongresu USA roku 1955). V 50.letech byl uznáván za nejlepšího portrétistu v jižní Kalifornii. Jeho oficiální portrét Earla Warrena (1953-1969 předseda Nejvyššího soudu USA, předseda komise pro vyšetření atentátu na Johna Kennedyho) je součástí sbírky National Portrait Gallery ve Washingtonu D. C. Prodával své obrazy a kresby různým lokálním galeriím. Počátkem 30. let se Emil Jean spřátelil s Millardem Sheetsem, s jehož povzbuzováním začal cílevědomě získávat vážnost jako kalifornský akvarelista. Každoročně posílal kolem šedesáti akvarelů na výstavy po celé Americe a byl jedním z prvních akvarelistů California Style (kalifornského stylu), jehož dílo připoutalo pozornost k akvarelovému stylu Západního pobřeží. Roku 1939 měl svou první významnou výstavu, která nastartovala řadu jeho samostatných výstav v Jižní Kalifornii a občas i na americkém východě. Kosa byl jedním z prvních kalifornských akvarelistů, jejichž práce byly každoročně přijímány na výstavy v městě New Yorku v National Academy of Design a v American Watercolor Society. Kosa ve svých dílech zachycoval v akvarelech i olejích městské motivy i záběry krajin. Autor je maloval s odvážným využitím intenzivního světla a s bohatou barevností. Výběr 88 Kosových obrazů z období 1930 až 1968 je barevně reprodukován v McClellandově monografii.
Aby mohl finančně podporovat rodinu, Kosa pracoval 35 posledních let života jako filmový výtvarník v hollywoodských filmových studiích Twentieth Century Fox, jeho doménou byly speciální, zejména fotografické vizuální efekty (využívání několika fotografických záběrů, navzájem se překrývajících, tzv. technika „matte“)), ve kterých dosáhl uznávaného mistrovství i ocenění. Za své speciální vizuální efekty ve filmu Kleopatra získal dokonce roku 1964 „Oscara“. Jeho filmografie čítá 43 filmů z 50. a 60. let, mezi nimiž jsou např. Hello, Dolly, Land of Giants, Doctor Doolittle. Jeho nejslavnějším vizuálním efektem je závěrečná scéna ve filmu Planet of the Apes (Planeta opic), kdy vytvořil obraz bortící se Sochy svobody.
Kosa se proslavil nejvíce svými akvarely a oleji, ale byl oceňován i pro své realistické kresby tužkou a pastely. Ve 40. letech i později se věnoval také nefigurativnímu, abstraktnímu umění a vytvořil řadu prací, které vyjadřují jeho lásku k hudbě a experimentálním výtvarným konceptům.
Jako malíř byl Kosa ml. členem National Academy of Design, American Water Color Society, Philadelphia Water Color Club, New York Water Color Club, California Water Color Club (prezidentem roku 1945).
Emil Jean Kosa je považován za amerického občana, ale americké zdroje připomínají československé občanství jeho otce.
A na závěr: kdo tedy maloval obrazy boskovického hradu? I když také Emil Jean Kosa ml. o prázdninách za svého studia v Praze jezdil po venkově a maloval podle objednávek, aby se uživil na studiu, přesto se domnívám, že tímto malířem byl jeho otec Emil Kosa st., protože pohlednice svědčí o jejich vzniku za c. k. Rakousko-Uherska. Ale definitivní odpověď by mohly poskytnout další pohlednice a zejména originály, které by objasnily nejen datování, ale i výtvarnou techniku. Najdou se některé mezi našimi čtenáři?
Literatura:
Oficiální webové stránky města Třešť
Fučík, Přemysl: Emil Kosa 1876 – 1955. Pokračovatel malířské dynastie. In Vlastivědný sborník Třeště a okolí 3/2008
Mucha, Jiří: Alfons Mucha. Mladá fronta, Praha 1982
Hughes, Edan: Emil Kosa Sr. (1876 – 1955). In:
www.calart.com/Data/Artists/Emil_Kosa_Sr.aspwww.sternfinearts.com/ekosasr.html Biografie Emila Kosy podle citovaných prací Hughese a McClellanda.
www.california.watercolor.com/artists/emil_kosa_jr/biographywww.lamurals.org./MuralistPages/KosaE.html Manoguerra, Paul. A.: American Works from the Paine Art Center. (In
www.tfaoi.com/aa/6aa/6aa255b.htm )
www.imdb.com/name/nm0466884/bio a mnohé další zmínky na serveru Google
www.sikhpioneers.org/dalip.html (Vzpomínky švagra E. J. Kosy ml.)
www.crunruh.com/product/0914589067/Emil_Kosa_Jr_by_Gordon_McClelland (Recenze McClellandovy monografie)
Následující práce jsem neměl možnost prostudovat:
Hughes, Edan Milton: Artists in California 1786 – 1940. San Francisco 1986
1 McClelland, Gordon T.: Emil Kosa Jr.. Hillcrest Press. Inc., 1990
Dr. Jaroslav Bránský