Boskovice * Stále důležitější součástí výuky na školách je v posledních letech také polytechnická výchova. A nejedná se jen o základní nebo mateřské školství, snaha zaměřit se na manuální zručnost žáků proniká i do dalších fází školství. A nejen jeho. Zhodnocení tohoto projektu a výhled do budoucích let uskutečnila v pondělí 11. října v Boskovicích konference „Polytechnické vzdělávání dnes a zítra“, kterou uspořádala senátorka Jaromíra Vítková a MAS Boskovicko PLUS.
Konference se měla původně konat již v minulém roce. „Koronavirus nám ale nedovolil ji uskutečnit,“ přiblížila senátorka Jaromíra Vítková, která je velkou podporovatelkou tohoto výukového programu a celou konferenci spolu se Zdeňkem Pešou, předsedou předsednictva MAS, zahajovala. „Polytechnickému vzdělávání se věnuji již řadu let a v tomto směru jsem oslovila MAS Boskovicko PLUS, která v rámci projektu MAP II realizuje řadu pěkných aktivit,“ přiblížila. O významu manuální výchovy u dětí a školáků vypovídá i to, že v boskovickém Zámeckém skleníku se nakonec sešlo sedm desítek účastníků.
Polytechnické vzdělávání napomáhá účastníkům s osvojováním technických dovedností a celkově kladnému postoji k technice. Do škol se vrací dříve tradiční dílny nebo ruční práce a speciální program probíhá i u nejmenších školáků. A v podobném duchu by účastníci konference rádi pokračovali i nadále. „Společně s Masarykovou střední školou Letovice jsme se snažili vymyslet způsob větší osvěty polytechnického vzdělávání pro širokou veřejnost formou videí. Tento projekt, bohužel, ale zatím realizován nebyl,“ uvedla senátorka. Vystoupila i řada významných hostů, jako Petr Bannert z Ministerstva školství, který představil strategii vzdělávací politiky 2030+, nebo Ivo Lizna z Hospodářské komory Blansko, který uvedl plán více spolupracovat se středními školami.
Velmi činné jsou v rámci polytechnické výchovy školy v Boskovicích. Mateřská škola Boskovice je řadu let zapojena do projektu Technické školky pod vedením zástupkyně Ivany Havelkové. Na konferenci tak například představila miniaturu města Boskovice, kterou v minulém školním roce vytvářely děti ze všech tříd MŠ Boskovice, pracoviště Komenského. Konference se však zúčastnili zástupci řady dalších škol od mateřských po střední, ale i zástupci firem, neziskových organizací i dalších subjektů, které se do výuky zručnosti zapojují. Projekt MAP II funguje na Boskovicku od roku 2018 a postupně se do něj zapojuje stále více škol. Ředitel Základní školy Boskovice Vladimír Ochmanský a jeho zástupkyně Blanka Bohatcová představili Centrum polytechnické výchovy a vzdělávání, které mohli účastníci na konci konference osobně navštívit.
Pro další rozvoj by mělo být klíčové zajistit pro polytechnickou výchovu více pozornosti. „Úskalím polytechnické výchovy je celkově malá propagace a povědomí široké veřejnosti. Dále je velkým problémem nedostatek odborných pracovníků, ať už řemeslníků nebo inženýrů v oborech technického vzdělávání,“ poukázala Vítková. „Důležité je nastavit dobré zázemí již v mateřských školách. Děti se učí rychleji a zvládají úkoly lépe, než si dokážeme představit. Šijí na šicích strojích, vyrábějí ze dřeva, šroubují, řežou pilkou a jsou někdy daleko šikovnější než dospělí,“ chválí senátorka. „Propojit postupně polytechnické vzdělání na základní a střední školy je optimální řešení,“ uvedla na závěr.
Foto: archiv senátorky Vítkové