Region * Dopravní křižovatka komunikací I/43 a II/150 u Sebranic je pro mnoho řidičů noční můrou. Díky hustému provozu a rychle jedoucím vozům zde mají slabší řidiči potíže se napojit a velmi často tu dochází také k dopravním nehodám. Před několika lety zde Ředitelství silnic a dálnic umístilo pro zpomalení a zpřehlednění dopravy balisety. Jejich přínos však není nijak výrazný. A tak se již v letošním roce začne pracovat na přestavbě klasické křižovatky na kruhový objezd. Co to bude pro řidiče znamenat a kdy mají očekávat začátek prací?
Kruhový objezd je plánovaný jako třípaprskový a počítá s napojením silnice I/43 a II/150. Jak budou práce probíhat, zatím není přesně známo, samotná stavba by se měla spustit v období kolem letních prázdnin. „Předpoklad zahájení i dokončení stavby je v roce 2023. V březnu plánujeme provést přípravné práce, to znamená likvidaci zeleně a skrývku ornice. Hlavní stavební práce plánujeme zahájit v létě. Nyní chystáme soutěž na zhotovitele,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.
Stavební náklady jsou předpokládané ve výši 35,8 milionů korun bez daně. Jak bude samotná stavba probíhat a jaké řidičům hrozí případné omezení na současné komunikaci, napoví až další týdny. „Přesný termín zahájení stavby, harmonogram prací a vedení dopravy budeme znát po podpisu smlouvy se zhotovitelem, vítězem výběrového řízení. Řidiče budeme včas informovat. Předpoklad dokončení prací je na konci roku 2023,“ doplnila mluvčí.
Přestože se v první řadě bude jednat o samostatný projekt, který má na křižovatce zajistit větší bezpečnost a plynulost provozu, zároveň však půjde také o vůbec první reálný krok v budování roky slibované rychlostní komunikace R43, dnes označované již jako S73. S kruhovým objezdem je totiž plánováno již jako součástí této silnice. V tomto ohledu by na něj měla navázat stavba úseku od Bořitova po Svitávku, jehož realizace je plánována na roky 2026 až 2029.
V rámci tohoto projektu hostila naposledy v září minulého roku již sedmou debatu o přípravách Černá Hora. Nejdůležitější informací bylo rozhodnutí o tom, že v úseku Svitávka – Staré Město budou čtyři jízdní pruhy. „Nehodovost na aktuální I/43 je velká. Velmi kvituji přehodnocení severního úseku na bezpečnější čtyřpruhové uspořádání,“ pochvaluje si senátorka Jaromíra Vítková, která se snaze posouvat přípravu silnice dlouhodobě věnuje. Kromě samotné silnice S73 se ale na nejbližší roky plánují také další úpravy I/43, kde by kromě kruhového objezdu u Sebranic mělo dojít také ke vzniku mimoúrovňové křižovatky u Kuřimi nebo Lipůvky.(Luke)