Region * Přestože o průběhu příprav projektu Boskovické spojky dlouho nebyly vlastně žádné nové informace, s její realizací se stále počítá. Podle nejnovějšího vyjádření společnosti Kordis, které organizuje veřejnou dopravu v kraji, je zahájení realizace plánované dokonce již v letech 2023 a 2024, pokud se podaří projít procesem stavebního řízení.
Boskovická spojka by měla urychlit vlakové spojení mezi Boskovice a Brnem, přinést výstavbu nové trati a elektrifikaci úseku. Tím by odpadlo přestupování ve Skalici na Svitavou, a díky zvýšení rychlosti soupravy na 95 kilometrů v hodině by se mezi Boskovicemi a Brnem jelo pouhých 39 minut. Současně se počítá s modernizací boskovického nádraží a novou zastávkou ve Lhotě Rapotině. Investice Správy železnic by měla vyjít na 1,8 miliardy korun a projekt má hotovou přípravnou dokumentaci, záměr, platné posouzení vlivu na životní prostředí a běží územní řízení.
Stavba má začít pokládkou nových kabelů od Šebetova, kolejové úpravy ale budou začínat až v boskovické stanici, kterou čeká zásadní rekonstrukce. „Stanice se stane koncovým bodem pro vlaky linky S2 a přestupním terminálem na autobusovou dopravu. Vybudována budou dvě nová nástupiště s celkem třemi nástupištními hranami. Přechod mezi nástupišti je řešen podchodem, bezbariérově pak chodníky okolo,“ přiblížil ředitel společnosti Kordis Jiří Horský. Opravou projde i výpravní budova, nákladiště má být zachováno na zmenšeném prostoru, ale i nadále probíhají jednání o jeho možném posunutí mimo střed města. Problémem však zůstává automobilová doprava.
„Rekonstrukce nádraží nedokáže situaci úplně vyřešit, dokáže jí však částečně pomoci. Obavy, že v novém stavu budou závory na přejezdu delší dobu zavřené, nejsou na místě. Bude instalováno zabezpečovací zařízení nejmodernějšího typu, které umožní přejezd uzavírat jen na nezbytně nutnou dobu. Do signalizačního zařízení v okolních křižovatkách bude instalován software, který bude s přejezdovým zabezpečovacím zařízením spolupracovat a reagovat na aktuální stav v dopravě. Nemělo by se tak stát, že bude například v křižovatce svítit volno směrem k železničnímu přejezdu, který bude v té době zavřený. Naopak budou posíleny ostatní směry pro uvolnění křižovatky,“ přiblížil Horský.
Právě vyřešení situace s přejezdem u Slavie si přálo dlouhodobě město Boskovice. „Křižovatka je prakticky nezměnitelná. Musel by to být podjezd nebo tunel a to je naprosté sci-fi. Ale další otázkou bylo parkování a tam správa železnice připustila, že v další fázi projektové dokumentace může být řešena parkovacím domem,“ prozradil starosta města Jaroslav Dohnálek. Jak moc je realizace boskovické spojky ale skutečně reálná, odpovídat nechtěl. „Na druhou stranu by bylo otázkou, kdyby spojka nakonec nebyla, jaký to bude mít vliv za pět nebo deset let na osud vlakové dopravy do Boskovic. Ale to v tuto chvíli předjímám.“
Projekt počítá také s novostavbou drážního tělesa v délce 1,2 kilometrů od Bělé, po odbočku na Lhotu Rapotinu, která je podle Kordisu nejkontroverznější částí stavby. „Bez ní ale nemá Boskovická spojka smysl,“ upozornil ředitel. Na ní vznikne i nová zastávka Lhota Rapotina. „Těleso této stavby je v některých místech poměrně vysoké, někde dosahuje úrovně přes šest metrů nad okolním terénem. Je to dáno za prvé tím, že svah tvoří protipovodňovou ochranu části obce a za druhé skutečností, že obec Lhota Rapotina si přála mimoúrovňové křížení železniční trati a komunikace z důvodu silné nákladní dopravy z blízkého kamenolomu. Součástí stavby jsou i protihluková opatření, která však budou spíše eliminovat hluk z I. koridoru, protože Boskovická spojka sama o sobě hlukovou zátěž nezvýší,“ uvedl Horský na závěr.(Luke)