Brno, 24. 10. 2013 - Brněnská šestnáctka, jeden z nejstarších tuzemských mezinárodních festivalů , který se bez přerušení letos konal již po čtyřiapadesáté, svůj název odvozuje od 16 mm filmového formátu. Natáčely se na něj profesionální filmy, byl využíván v televizi a zároveň býval vrcholným formátem v amatérské kinematografii. Filmoví amatéři, kteří točili na šestnáctku, to s filmařinou mysleli vážně a často přecházeli od ambiciózních experimentů do profesionálního filmu. Do této kategorie mimochodem můžeme zařadit i
režiséra Marka Najbrta, který se festivalu účastnil jako
čestný host, představil vlastní pásmo krátkých filmů a předal Velkou cenu letošnímu vítězi Brněnské šestnáctky. 16mm filmový formát vystřídala digitální technologie, každopádně pro festival je určujícím kritériem krátkometrážní rozsah (do 30 minut), hraný nebo animovaný žánr a nekomerční charakter filmů.
Letošní 54. ročník soutěže krátkých filmů probíhal ve Velkém a Malém sále brněnského kina Art a do soutěže bylo přijato
46 filmůz celkem 360 přihlášených. Přestože běžné obecenstvo většinově rozhodlo, že Cenu diváků si zaslouží film
Pandy od Matúše Vizára, škála oblíbených filmů takřka obsáhla skoro všechny soutěžní filmy.
Hlavní porota, ve složení Robin Saban (předseda poroty), Šárka Tryhuková, Petr Marek, Maurice Suckling a Declan Clarke, pochválila vysokou úroveň soutěže a kromě Hlavní ceny udělila celou řadu vedlejších ocenění. Zmíněnou Hlavní cenu porota udělila polskému filmu
Žár (Zar / Heat) a zároveň u téhož filmu zvlášť ocenila režii Bartosze Kruhlika a herecké výkony Aleksandara
Sosiňského & Rafała Fudaleje. Polské filmy porota hodnotila obecně jako mimořádný příspěvek soutěže. Jmenovitě pak byl připomenut film Tajemství hory Malakka (Tajemnica gory Malakka, režie Jakub Wronski), oceněný jako nejlepší animovaný film a zároveň za scénář (Justyna Nowak) a hudbu (Adrian Jakuč – Łukszewicz, Miłosz Woško). U polského hraného filmu
Miruna byla vyzdvižena kamera
Przemysława Brynkiewicze a u filmu
Polibek (Pocałunek) ženský herecký výkon
Agnieszky Zulewské. S polskou kinematografií je volně spjat také film
Melouny (Arbuz) režiséra Tata Kotetishviliho, oceněný jako nejlepší film s délkou pod 10 min. Zvláštním uznáním (po Hlavní ceně se jedná o nejvyšší ocenění od poroty) získaly čtyři filmy:
Když fouká studený vítr (When the Cold Wind Blows, režie Wei Liang Chiang) z Tchaj-wanu, španělský film
Puls (Pulse, r. Álvaro Gimenez Sarmiento, na tomto filmu porota zvlášť zdůraznila ještě zvukovou složku -
Bertrěn Rengifo), dánsko-německý plastelínový film
The Hopper od Alexe Brüela Flagstada a britský snímek
Dobrou noc (Good Night) režisérky Muriel Dansembourg.
Studentská porota , za předsednictví Filipa Konečka z FAV MU Brno, udělila Cenu studentské poroty pouze jednomu filmu. Získal ji španělský film Puls (Pulse, r. Álvaro Gimenez Sarmiento). Cena ředitelky TIC města Brna připadla též jedinému filmu a přišla si pro ni přítomná režisérka Sabrina Sarabi z Německa. Cenu obdržela za film Bílá noc (Weisse Nacht). Cena Petra Hviždě pak putovala do Íránu, filmu Zrcadlová narace prostých příběhů (Revaiate Aineie Dastanhaie Sade, režie Mehdi Fard Ghaderi). Ve srovnání s loňským ročníkem došlo ke zvýšení návštěvnosti o jednu třetinu, platících diváků bylo letos 343. Dalších 130 osob pak představovali účastníci workshopů, návštěvníci vernisáže B16, účinkující, soutěžící, mezinárodní a studentská porota nebo čestní hosté. Celkový počet návštěvníků lze tedy vyčíslit na číslo 473. Ke zvýšení návštěvnosti došlo jednak z důvodu rozšíření termínu z loňských tří dnů na čtyři, jednak zjevným nárůstem diváckého zájmu o tuto akci. V obecenstvu se mezi běžným publikem objevila řada tvůrců soutěžních filmů. Z českých autorů zde byla např. Soňa Jelínková (film Nedokáže si říct dost!), Jan Haluza (Bady), Vojtěch Žák s filmem Harmonikář, ale i tvůrci filmu Pandy. Ze zahraničních režisérů pak Sabrina Sarabi (Bílá noc – Weisse Nacht), Arven Lindau (Grizzly) z Německa ad. Mimo soutěž proběhla řada doprovodných projekcí. Ze zahraničí byl uveden blok experimentálních filmů Emerging Artist a pásmo 48 Hour Film Project představilo současnou českou tvorbu spjatou s touto přehlídkou. Mezi minulostí a současností pak bylo rozkročeno pásmo filmů Petra Marka. Škoda, že režisér Petr Marek, který ležel s chřipkou, mohl diváky přivítat jen přes internet. Marek Najbrt (známý celovečerními hranými filmy Mistři, Protektor a Polski film) pak osobně a charismaticky uvedl vlastní profil „krótki film“. Více do minulosti kinematografie (i festivalu) se ohlížely další bloky, například pásmo amatérských filmů Petra Hviždě, filmaře bytostně spjatého s festivalem.Velkým překvapením pro publikum byl blok nazvaný Z Habeše do kosmu, v jehož rámci byly uvedeny české animované amatérské snímky z rozmezí let 1936-1987. O toto pásmo v těchto dnech projevil zájem PAF (Přehlídka animovaných filmů v Olomouci). Je tedy možné, že se tato sekce objeví v téže nebo v upravené dramaturgii v prosinci v Olomouci. Příští – jubilejní 55. – ročník by se měl odehrávat opět hlavně v kině Art a opět v říjnovém termínu, konkrétně ve dnech 15. 10. – 18. 10. 2014 . Průběžné informace o přípravách příštího ročníku se budou objevovat na stránkách festivalu – www.brno16.cz a na Facebooku. Kontakty:Mgr. Marika Kupková, dramaturg Brněnské šestnáctky, tel.: +420 542 427 108, e-mail: kupkova @ ticbrno.cz Ing. Alexandra Voňková, vedoucí sekretariátu, tel.: +420 542 427 112, mobil: +420 725 518 130, e-mail: vonkova@ticbrno.czWebové stránky:www.brno16.cz