Mnozí z nás se chystají brzy na dovolenou. V souvislosti s nedávnými krachy několika cestovních kanceláří jsme se za vás zeptali majitelky zavedené cestovní agentury BOSKO TOUR, Světlany Klofáčové, na co si dát pozor při objednávání zájezdu a co dělat v případě, když se vaše cestovní kancelář dostane do potíží?
„Při sjednávání zájezdu mějte především na paměti dvě nejdůležitější věci: 1/ Výběr zájezdu od koncesované cestovní kanceláře, řádně pojištěné pro případ úpadku. Toto potvrzení vám na požádání musí před koupí zájezdu na prodejním místě předložit. Můžete si jej také ověřit na stránkách dané pojišťovny nebo na
www.ackcr.cz/pojistene-cestovni-kancelare.
V dnešní době si můžete zájezd koupit přímo v cestovní kanceláři nebo za úplně stejných podmínek na jejich prodejních místech v cestovních agenturách, které musí mít uzavřenou platnou mandátní smlouvu. Při konečném rozhodování při výběru zájezdu si všímejte:
* zda pracovníci vystupují příjemně, ochotně a jsou schopni odpovědět na Vaše otázky týkající se zájezdu (jejich odbornost)
* zda jsou vám předloženy kvalitní nabídkové materiály, katalogy či alespoň letáky s podrobným popisem, fotografiemi místa pobytu s jasným vymezením zahrnutých služeb a ceníkem
* CK z EU resp. Evropského hospodářského prostoru musí mít oprávnění k provozování CK ve své zemi a musí mít uzavřené pojištění pro případ úpadku
2/ Řádně sepsaná cestovní smlouva musí mj. obsahovat tyto náležitosti: adresa, IČ, telefonní kontakt CK a prodejního místa, celý termín zájezdu, všechny objednané služby, které konečná cena zahrnuje, podmínky pro stornování zájezdu, které musí být uvedeny ve Všeobecných smluvních podmínkách konkrétní CK, doklad o vaší úhradě s razítkem a podpisem prodejce, doklad o povinném pojištění CK proti úpadku. Zeptejte se svého prodejce u které pojišťovny je pojištění sjednáno, v jakém rozsahu a podívejte se také na platnost tohoto pojištění, které musí platit od doby koupě zájezdu minimálně do doby konce termínu vaší dovolené. Některé malé cestovní kanceláře, které se snaží nalákat zákazníky na fakt, že jsou pojištěny proti úpadku klamou svoje zákazníky v tom, že všechny jejich aktivity nemusí být ze zákona pojištěny proti úpadku, protože nenabízí kombinaci dvou služeb, tj. např. ubytování a dopravu, ubytování a polopenzi apodob. Stejně tak toto jejich pojištění neplatí na zájezdy, které přeprodávají pro jiné cestovní kanceláře.“
Co dělat když CK zkrachuje před odjezdem na dovolenou nebo v průběhu zájezdu? „ Pokud má CK problémy plnit svoje závazky a dlužníci podají na Krajský soud návrh na uvalení insolvenčního řízení, které by tento soud schválil, nemůže od tohoto okamžiku CK disponovat svými penězi ani nijak nakládat se svým majetkem. Pokud je CK pojištěna proti úpadku, pomoc Vám poskytne daná pojišťovna, pokud CK pojištěna není, můžete řešit navrácení peněz soudní cestou, prostřednictvím přihlášením k insolvenčnímu řízení. Informace o správním řízením bývají k dispozici na
www.justice.cz. Informujte se ale předem, zda se Vám vyplatí investovat do takového postupu váš čas a další peníze.“
Pokud jste se dostali do obtíží s některou cestovní kanceláří nebo cestovní agenturou, můžete se obrátit na pomocnou linku CA BOSKO TOUR 731 169 317 nebo sjednat návštěvu osobně v kanceláři na Masarykově nám. 13 v Boskovicích. „Díky mnohaletým zkušenostem a kontaktům se Vám v této nelehké situaci budeme snažit odborně pomoci.“ dodala Klofáčová.
Kontakt: Světlana Klofáčová, CA BOSKO TOUR, Tel: 516 452 350,
www.boskotour.cz,
info@boskotour.cz