O rozdělení školy rozhodnou začátkem března
Boskovice * Debaty o změnách v rámci Základní školy Boskovice, včetně možného rozdělení školy do tří samostatných, jsou u konce. Město Boskovice uspořádalo v minulých dnech druhou veřejnou debatu, při následném jednání rady navrhne rozhodnutí. A to budou již pátého března schvalovat zastupitelé. Především se odstoupilo od možnosti rozdělit školu na dvě zařízení i od rozdělení prvního a druhého stupně na jednotlivé budovy.
Případné změny však budou aplikované až od 1. září 2025, následujícího školního roku se tedy ještě dotknout nemají. Přesto chce vedení města rozhodnout již nyní, aby s výsledkem mohlo počítat již během jarního výběrového řízení na ředitele. Ještě předtím se svými plány seznámilo jak zastupitele, tak veřejnost.
Definitivní rozhodnutí ještě nepadlo, především ale město zúžilo možnosti na pouhé dvě varianty. Zachování jedné společné školy, případně rozdělení na tři samostatné, jako dříve. Rozdělení na dvě školy, včetně případného dělení prvního a druhého stupně na samostatné budovy, vyřadilo. Zároveň, v případě rozdělení, připravuje město výjimku, aby mohli různě staří sourozenci navštěvovat stejnou školu, ačkoliv by spadali nově do jiného obvodu.
Jakkoliv je to náročné, odhaduje město i předpokládané náklady na rozdělení školy na 800 tisíc až jeden milion korun, určené hlavně na IT a jeho správu a poplatky. Zároveň město plánuje v dalších letech investovat do zázemí jednotlivých škol. Jen v letošním roce je to deset milionů korun. Budoucnost sportovní nebo matematické třídy bude v kompetenci budoucích ředitelů.
V rozhodování město evidentně hodně vycházelo také z názoru učitelského sboru. Čtyřicítka kantorů převážně ze Slovákové, ale také Sušilové poslala městu v minulých dnech dopis. „Naprostá většina zaměstnanců není spokojena s verzí školu rozdělit na variantu 2+1, a to ani s případným rozdělením 1. a 2. stupně na jednotlivé budovy. Domníváme se, že bylo vzneseno mnoho argumentů, proč by byl tento krok nevyhovující,“ stojí v úvodu s tím, že učitelé by naopak podpořili variantu rozdělení na původní tři školy. „Mají svou historickou podobu, protože to se nám jeví jako mnohem efektivnější řešení. Uvítáme stav, kdy bude na každé budově sídlit kompletní vedení škol, a bude tedy možno neprodleně využívat všechny pravomoci k řešení situací, které si to žádají,“ poukazují s tím, že ředitel by měl co nejlépe znát silné i slabé stránky školy a být přítomen všem jednáním a rozhodnutím. „Neznamená to kritiku současného vedení. Jsme si vědomi, že toto je v současné situaci největší školy v republice lidsky i časově nemožné,“ zdůraznili učitelé.
Ve společném dopise zároveň upozornili na složitost práce školního pedagoga či psychologa pro tolik dětí, možnost efektivnější agendy, přesnější pedagogické rady, ale i rivalitu jednotlivých pracovišť. „Na škole je mnoho pedagogů, kteří věnují práci s dětmi velký kus svého nejen pracovního času a chtějí pracovat v prostředí, jež bude inspirativní, podporující a bezpečné. Chceme školu, která bude reprezentativní a bude reflektovat potřeby 21. století,“ uzavřeli učitelé.(Luke)