Region * Ministerstvo dopravy i nadále počítá v úseku plánované komunikace R43 v části mezi Svitávkou a Starým Městem pouze se třemi pruhy. To je jedním z výstupů již páté besedy na téma „Aktuální stav přípravy S(D)43 a odstranění závad na I/43“, kterou pořádala senátorka Jaromíra Vítková společně s městysem Černá Hora a spolkem Naše voda. Soud zároveň v minulých dnech potvrdil platnost aktualizace zásad územního plánu kraje.
Podobnou besedu pořádala senátorka, která průběh přípravy potřebné komunikace dlouhodobě sleduje a snaží se posouvat ji stále blíže realizaci, již jako pátou v pořadí. Všichni významní hosté vystoupili s novými informacemi. Zástupci Ministerstva dopravy zejména obhajovali kategorizaci silnice Svitávka-Staré Město ve variantě vystřídaného třípruhu. „Bylo řečeno, že tato varianta nebyla vybrána vzhledem k nejlevnějšímu řešení, ale vzhledem k tomu, že vyšla jako nejekonomičtější. Zástupci vysvětlovali, že toto je běžné v Rakousku, Německu, Polsku či Švédsku,“ přiblížila Vítková, která se v minulých týdnech a měsících spolu s dalšími zástupci okresních obcí, spolků či firem proti tomuto kroku místo původně plánovaného čtyřpruhu ohradila.
„Ohledně podpory kategorizace silnice Svitávka-Staré Město ve variantě čtyřpruhové jsem psala ministrovi dopravy, k výzvě se přidalo celkem 19 podnikatelů. Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43 a kromě 25 obcí svazku se přidalo dalších 12. Město Boskovice i hejtman Jihomoravského kraje se ke mně přidali a apelovali na ministra dopravy ve smyslu podpory čtyřpruhu v tomto úseku. I Policie ČR se vyjádřila, že varianta čtyřpruhová je bezpečnější. Je až nepochopitelné, že Ministerstvo přes všechny tyto apely stále trvá na variantě vystřídaného třípruhu. Vyčkám na obsazení nového ministra dopravy, jsem připravena s ním ihned jednat a pokusím se získat jeho podporu. Pokud ani to nebude účinné, tak dle informací, které zaznívají, budeme muset k třípruhu přistoupit,“ uvedla senátorka.
Řeč přišla také na plánované řešení závad na současné I/43. Probíhající průtah Milonicemi by měl být dokončen ještě v letošním roce. U stoupacího pruhu v Závisti či přeložky Lomu Černá Hora se čeká v příštím roce výkup pozemků a žádost o stavební povolení. Pracuje se také na úpravě mezi Krhovem a Voděrady, stejně jako odbočovacím pruhu u Svitávky nebo úprav mezi Letovicemi a Rozhraním. Přestože k zahájení stavby je zatím hodně daleko, nejblíže by tomu měl být úsek mezi Bořitovem a Svitávkou, který je ve stupni dokončení zpracování konceptu dokumentace pro vydání územního rozhodnutí s platným stanoviskem EIA, u kterého se nyní řeší interní připomínky.
Krajský soud zároveň rozhodl o správnosti krajského územního plánu v úseku přes Brno na sever, jehož znění napadlo několik obcí. „V opačném případě by totiž došlo ke značným dopadům na dopravu, ekonomiku kraje, ale byla by znemožněna i realizace některých protipovodňových opatření. Kraj tak udělal, co mohl. Teď musí na klíčových dopravních stavbách začít pracovat stát,“ doplnil hejtman kraje Jan Grolich.(Luke)