Region * Velmi náročný je zejména v dnešních dnech provoz sociálních zařízení. Nejen z pohledu nebezpečí současné pandemie pro starší a nemocné klienty, ale také omezujícího se počtu pracovníků. V neposlední řadě pak musí řešit také spojení klientů s jejich rodinnými příslušníky, jelikož již od září platí právě v těchto zařízeních zákaz návštěv. A ještě nějakou dobu tomu tak určitě bude.
Nejhorší situace s pracovními kapacitami nastala před dvěma týdny v Domově pro seniory v Černé Hoře, kde vinou nákazy zbyly v domě pouze dvě profesionální pečovatelky a nastoupit tak museli dobrovolníci, například z řad místních skautů. V dalších zařízeních na okrese naštěstí takto kritická situace naštěstí zatím není. „Personál testujeme preventivně každých čtrnáct dní a v karanténě jsou pracovníci spíše proto, že přišli do kontaktu s někým nakaženým,“ říká například ředitel Centra sociálních služeb v Letovicích Ivo Kubín s tím, že na konci minulého týdne měl pozitivní jednu pracovnici z přímé péče a dva pracovníky právě kvůli kontaktu s nakaženým. Stabilizovaná je i situace v Domově pro seniory Městské správy sociálních služeb v Boskovicích. „Zatím máme stále pouze jeden potvrzený případ nákazy v zařízení, klientka je hospitalizovaná v Nemocnici Boskovice. Ostatní uživatelé jsou v současné době bez příznaků. V případě podezření provádíme v součinnosti s Krajskou hygienickou stanicí testování klientů. Preventivně vytváříme bariérové systémy péče, abychom co nejvíce zabránili případnému šíření onemocnění,“ informovala ředitelka zařízení Marie Sáňková. Nákazu prodělali v MSSS Boskovice tři zaměstnanci a několik je v současné době v karanténě. „Personální situace se nám zatím daří zvládat díky výpomoci studentek zdravotnických škol Blansko a Boskovice,“ dodala.
Opatrní jsou také v Paprsku ve Velkých Opatovicích. „Máme některé pozitivní klienty, ale ti jsou umístěni v izolované části budovy,“ říká ředitelka Marie Wetterová s tím, že zařízení dobrovolně drželo karanténu. „Čtrnáct dní jsme nechali uzavřené vchodové dveře. Personál pracuje v ochranných oblecích a až na dvě nebo tři pracovnice, u kterých se objevily možné projevy nemoci a čekají na výsledky, zatím fungujeme. Náročnější je to u děvčat v přímé péči, ale jsou rozděleny na dva týmy, které se střídají,“ pokračovala. Zároveň je také velmi ráda, že místní Základní škola zůstala pro děti místních zaměstnanců otevřena a nemusí tak být doma. „Radnice města i Jihomoravský kraj s námi hodně komunikují a spolupracují. Za to jsme velmi vděční. Do budoucna se snažíme oslovovat střední školy, abychom případně mohli získat pomoc dobrovolníků pro úklid nebo roznášení jídla, kdyby se situace zhoršila,“ sdělila ředitelka.
Velkým problémem však zůstává, že vlastně již od září pro tato zařízení, podobně jako na jaře letošního roku, platí zákazy návštěv. A neumožnění kontaktu s rodinným příslušníky řada z klientů nese velmi těžko. Zařízení tak hledají všechny možné způsoby, jak kontakt provést alespoň na dálku. „Opatrovníci nám hodně volají. K tomu jsme již v první části roku rozjeli komunikaci přes tablet nebo facebook. Domluvíme hovor na přesnou dobu a pak jej realizujeme. Tato situace se ale hodně podepisuje na rodinách, které jsou zvyklé si brát rodinného příslušníka na víkend domů. To nyní nedoporučujeme, protože nevíme, jak se bude situace vyvíjet nadále. Máme tu tři nebo čtyři takové rodiny. V této situaci klientům pomáhá přístup personálu, který připravuje náhradní program, aby se klienti zabavili,“ poukázala Wetterová.
„Je to horší, ale řešíme to, jak se dá. Když někdo třeba jednou za čas přinese klientovi balíček, tak pokud je to možné, mohou si povídat u schodiště z jiných pater, když jsou od sebe vzdušnou čarou dvacet metrů. Pokud se tedy uslyší. Snažíme se to zařídit alespoň takhle, ale doba je prostě složitá,“ říká letovický ředitel Ivo Kubín. A podobně k situaci přistupují také v Boskovicích. „Jsme si vědomi, že situace je pro klienty domova velice psychicky náročná. Zákaz návštěv se snažíme klientům nahradit alespoň zprostředkovanými kontakty s blízkými prostřednictvím video hovorů a telefonátů. Navzdory náročnému období se klienti i zaměstnanci snaží v zařízení udržet přívětivou atmosféru. A i když naše úsměvy v tyto dny nejsou pod rouškou příliš vidět, snažíme se je zachovat stejně jako optimismus,“ zakončila Sáňková.(Luke)
Foto: MSSS Boskovice