Region * Postupné rušení řady autobusových a vlakových spojů v posledních letech významně komplikuje život občanům našeho okresu. Zejména v oblasti Malé Hané tak v minulosti z ničeho nic přestala jezdit autobusová linka, kterou jezdila řada lidí do školy nebo k lékaři. A letos v srpnu došlo k dalšímu snížení vlakových spojů. Samosprávy tohoto regionu se tak rozhodly vyvolat jednání s Jihomoravským krajem, aby do budoucna těmto krokům zamezily a zůstala zachována alespoň současná podoba. Zřejmě neúspěšně.
Společné jednání o omezování osobní dopravy a změnách dopravních řádů vyvolalo město Velké Opatovice a obce Cetkovice a Knínice. Přidali se však další. Jako například senátorka Jaromíra Vítková nebo místostarosta města Boskovice Petr Malach. Omezení hromadné dopravy totiž neustále narůstá. Od prvního srpna totiž byly bez významnější komunikace s obcemi zrušeny autobusové spoje linky 272 z Velkých Opatovic do Letovic a ve stejném měsíci i ponížen počet spojů na železniční lince 262 Velké Opatovice – Skalice nad Svitavou. „Jihomoravský kraj tuto změnu avizoval na jednání o dopravě dne 8.3. 2022, ale obcím nebyly krajem předloženy analýzy a důvody pro zrušení. Ani obce nedostaly žádnou informaci, že se k tomuto návrhu mohou vyjadřovat a připomínkovat jej. Na tomto krajském jednání bylo především řešeno přímé alternativní spojení Jevíčko – Brno a dále plánované železniční výluky,“ uvedli starostové.
V posledních letech dochází často ke stále dalším omezením hromadné dopravy. „Samosprávy jsou si vědomy narůstajících nákladů na zajištění dopravy, ale kraj plánované změny se samosprávami dopředu a s předstihem neprojednává. Nejsou obcím předkládány ekonomické analýzy a podklady o obsazenosti spojů, kterými kraj argumentuje,“ uvedla velkoopatovická starostka Kateřina Gerbrichová. „Dopravní obslužnost regionu je složitá. Zejména severní část Blanenska a Boskovice je špatně dostupná. Chybí přímé spojení na Brno tak, aby se nemuselo zajíždět do jednotlivých obcí nebo přestupovat, protože tím se doba cestování časově prodlužuje. Spoje využívají nejen pracující, ale i studenti a důchodci. Pro ně je velmi těžké najít si alternativní cestu dopravy do míst, kam potřebují. Určitým limitem jsou finanční náklady, ale je třeba pamatovat na potřebu obslužnosti jednotlivých obcí,“ poukázala senátorka Jaromíra Vítková, na kterou se v tomto ohledu obrací řada lidí.
A omezením zřejmě není konec. Samosprávy totiž byly na jednání seznámeny s plánovanými změnami řádů od 11. prosince letošního roku, kdy má být zachován pouze jediný autobusový přímý spoj z Jevíčka do Brna na místo současných tří. To je samozřejmě komplikací i pro občany Boskovic. „V tomto případě jsme se ale s krajem domluvili, že bude do 15. října svoláno mimořádné jednání, kde se bude o této podobě ještě jednat. Uvidíme, jak bude celá situace vyhodnocená, každopádně si přejeme zachování alespoň současné podoby, protože pro naše občany je doprava do Brna velmi důležitá. Požadovali jsme proto materiály na jednání již dopředu, abychom se k nim mohli pořádně vyjádřit,“ říká místostarosta města Petr Malach.
Záležitost ale dopadá na cestující z celého okresu. „Chápu, že se kraj snaží šetřit, ale když se vžiji do kůže třeba sedmdesátiletého pána, který pojede od nás do Brna k doktorovi, tak je to natolik složité, že raději řekne příbuzným, ať ho tam odvezou. A tím zase zaplňujeme již tak vytíženou komunikaci I/43,“ kroutí hlavou starosta Cetkovic Petr Horák, který změnu v rozhodnutí dále omezovat autobusovou dopravu neočekává. „Myslím, že kraj je rozhodnut a bohužel to moc nevypadá na jiné řešení.“ Přímé spojení na Brno je však podle něj zásadní službou pro místní občany. „Pro nás je to nejdůležitější. Byl jsem u toho, když se před lety zahajovala IDS a požadovali jsme zachování přímé linky na Brno. A pak se nedávno stalo, že z personálních důvodů je zrušen spoj, kterým jezdili lidé třeba k lékaři. Vliv má i omezení vlaků, protože těch čtrnáct lidí místo toho musí autobusem a ten k nám již z Velkých Opatovic jezdí plný tak, že si další cestující nesednou,“ poukazuje Horák, který podotkl, že některé spoje mají od nového jízdního řádu končit nikoliv ve Skalici nad Svitavou, ale třeba v Rájci-Jestřebí. „Obávám se, že někteří ze starších cestujících s tím ze začátku mohou mít velký problém.“
Na jednání měl být původně přítomen i hejtman Jan Grolich či radní Jiří Crha, nakonec ale nedorazili. Podle vyjádření koordinátora společnosti Kordis Květoslava Havlíka, společnost omezení počtu spojů skutečně plánuje na polovinu prosince, v souvislosti s ukončením vlakové výluky. „Připravované změny jsou vedeny i snahou o zefektivnění dopravní obslužnosti, zejména odstraněním neefektivních souběhů, kdy například v úseku Skalice – Boskovice jede prakticky ve stejném čase jak vlak, tak autobus. Konkrétní návrhy jsou ve fázi přípravy a jakmile budou k dispozici, nejprve je projednáme s příslušnými obcemi,“ slíbil s tím, že změny budou předloženy na zmíněné říjnové schůzce.
Havlík potvrdil také snížení počtu přímých spojů z Jevíčka na Brno. „To, že jsou nyní vedeny tři přímé spoje, je dáno výlukou vlaků na trase Brno – Blansko. Po obnovení provozu vlaků mezi Brnem a Blanskem je cestování do Brna po železnici daleko rychlejší a pohodlnější než po přetížené silnici I/43,“ zakončil s tím, že zachováno zůstane skutečně jen jedno přímé autobusové spojení za den.(Luke)