Chlum * Ani po dlouhých měsících jednání od připravení projektu na rekonstrukci silnice II/372 od Velkých Opatovic po Chlum není rozhodnuto, zda mohou silničáři pokácet část stoletých lip ve Svárovské aleji. Hrozí však propadnutí přidělené dotace a tak se nyní pracuje s náhradní variantou. Ta by mohla přinést rekonstrukci vozovky jen v úsecích, kde nemusí dojít ke kácení stromů. Právě u Svárovské aleje se totiž vzedmula velká vlna snahy o zachování stromů, která realizaci již o měsíce oddálila.
Silničáři tak sice mají dlouhodobě připravený projekt včetně stavebního povolení. Potřebné kácení stromů pro rozšíření úzké a nebezpečné silnice však nemají. „Povolení ke kácení stromů zatím vydáno není, stejně jako posouzení zásahu do krajinného rázu. Kdy v tomto ohledu bude jasno, nemáme ponětí. Proto řešíme i jiné možnosti, jak se těmto místům v rekonstrukci vyhnout,“ říká vedoucí severního úseku Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Miloš Bažant s tím, že silničáři naopak mají vydané platné stavební povolení. „Na něj je ale podána žaloba. Zůstává v právní moci, ale stát se může cokoliv,“ říká.
Proto se nyní silničáři rozhodli rekonstrukci rozdělit a místům, kde by bylo nutné stromy kácet, se vyhnout. „Momentálně zkoumáme, jestli je tato možnost proveditelná. Opravily by se v takovém případě jen ty úseky, které se netýkají nutnosti kácení stromů. Ale zatím není nic rozhodnuto, zatím se to řeší,“ říká Bažant. „Z naší strany to proveditelné je, ale samozřejmě záleží na podmínkách vydané dotace. To se v současné době zjišťuje. Rekonstrukcí by v takovém případě prošla jen silnice z Velkých Opatovic do Skočovy Lhoty a dále ze Skočovy Lhoty do Malé Roudky.
Pokud by se tento vývoj stal skutečností, potěšil by řadu odpůrců kácení části Svárovské aleje, včetně Alice Hrbkové. Autorky petice za její zachování, která spustila zapojení mnoha dalších spolků či osob. „Vycházím jen z této informace, sama o ničem nevím. Ale pokud by došlo ke kompromisu, tak by to pro nás byla výborná zpráva,“ přiznává Hrbková. „Beru to jako pozitivní signál, že by se mohlo ustoupit od toho hrozného projektu. Pokud by byli silničáři ochotní k ústupkům, které dosud dělat nechtěli, bylo to nejlepší řešení. Rozhodně nemáme nic proti opravě silnice, naopak si myslíme, že je potřebná. Ale ne takovým brutálním způsobem. Ale daleko civilizovaněji. Podle nás to možné je, tak snad se tato možnost ukáže jako reálná,“ doufá. V aktivitě za záchranu stromů však polevovat nehodlá. „Už jsme do toho investovali tolik všeho, že nemůžeme ustoupit.“
Náklady na předpokládanou realizaci jsou ve výši osmdesáti milionů korun, schválená dotace zajišťuje více jak čtyřicet z nich. Brzy se však může stát, že dotace propadne a z rekonstrukce definitivně sejde. V úseku Svárovské aleje roste osmdesát stoletých lip, většina je podle posudku silničářů ve špatném stavu. Za odstraněné stromy je plánována náhradní výsadba. V minulosti byly v této souvislosti sepsány také petice. Jak na záchranu aleje, tak za provedení rekonstrukce silničního úseku v dezolátním stavu. „Je to smutný příběh. Co úsilí a problémů bylo v přípravách projektu nebo při jednání s majiteli potřebných pozemků. Mám přírodu velmi rád, ale nic nelze dělat zaslepeně,“ lomí rukama Bažant.(Luke)