Boskovice * Zelené nabíjecí koloběžky se za uplynulé týdny staly nedílnou součástí městského života v Boskovicích. Někteří občané sice jejich působení občas na sociálních sítích kritizují, především z důvodu odstavení na nevhodných místech nebo třeba silnému světlu při jízdě za tmy, z jejich provozu však převažují pozitivní dojmy. Po testovacím období by tak měly být pro občany i nadále k dispozici, přestože znovu až na jaře.
„Boskovice jsou jedním z nejlépe fungujících měst v Evropě v poměru počtu jízd za den na jednu koloběžku. Na koloběžkách se drtivou většinu dní stalo více než 200 jízd, přičemž v provozu je okolo patnácti až dvaceti koloběžek,“ uvedl zástupce společnost Bolt pro Českou republiku Jakub Dvořák. Firma má v Boskovicích v provozu celkem třicet koloběžek, vzhledem k průběžnému dobíjení je jich v provozu v jednu chvíli vždy méně. „Dostalo se nám spoustu žádostí od našich uživatelů v Boskovicích, abychom počty navýšili, protože koloběžek zkrátka vzhledem k zájmu nebylo dostatek. Dle našich propočtů by to pro město vzhledem k zájmu chtělo alespoň šedesát koloběžek,“ dodal Dvořák
Zástupci společnosti zároveň přiznávají, že z výsledných čísel byli překvapeni. „Svědčí to o tom, že koloběžky mají ve městech s velice limitovanou nebo chybějící MHD velký smysl. V následujících měsících chceme Boskovice používat jako vzorový příklad pro naše konkurenty i další města, aby se mikromobilita dostala nejen ze strany Boltu, ale i od dalších firem, do více menších měst v České republice. Bolt je totiž první firmou na světě, která takto malé město spustila, a na příkladu Boskovic vidíme, že obyvatelé o službu mají opravdu velký zájem.“ Z lokalit ve městě byly za testovacího provozu koloběžky nejčastěji využívány při zahájení jízdy na autobusovém nádraží, Masarykově náměstí nebo ulici 17. listopadu. Ukončení jízdy pak bylo nejčastěji kromě nádraží a náměstí také na ulici Na Výsluní. „Na základě těchto dat, které do detailu rád prodiskutuji s vedením města, lze lépe plánovat infrastrukturu, stavbu pruhů pro cyklisty, instalaci stojanů pro kola, označení preferovaných parkovacích míst pro koloběžky a podobně,“ předpokládá Dvořák.
Působení koloběžek vyhodnocovalo také vedení města. „Měli jsme informaci o průběhu této sezóny. Pokud bude zájem ze strany firmy, máme s panem místostarostou jednat o podmínkách provozu v příštím roce,“ říká starosta Jaroslav Dohnálek. „Za mne žádný nepřekonatelný problém a problém způsobující nechuť mít ve městě tuto nabídku či možnost sdílení koloběžek, nevidím,“ dodal. Podobně zatím trochu netradiční dopravní prostředky hodnotí také místostarosta Lukáš Holík. „Jsem rád, že koloběžky máme, můj dojem je pozitivní a za mě bych byl rád, kdybychom pokračovali. Koncem října či začátkem listopadu budou koloběžky staženy a na začátku příští sezony opět vráceny. Přesný termín bude záležet hlavně na počasí,“ doplnil.
Přesto koloběžky vyvolaly u některých občanů města také negativní postoj. Především díky nevhodnému zacházení ze strany jejich uživatelů. „Odbor kanceláře tajemníka řešil dvě stížnosti. První na nesprávné parkování koloběžek, druhou na jízdu koloběžek po chodníku a s tím souvisejícím ohrožováním chodců,“ uvedl mluvčí města Jaroslav Parma. „Městská policie řešila jeden přestupek se znečištěním veřejného prostranství, kdy pachatelé byli řidiči koloběžky a gumovali na chodníku,“ pokračoval mluvčí s tím, že policisté zaznamenaly také stížnosti lidí na to, že koloběžky jezdí po chodníku, přechodech pro chodce nebo že na nich jezdí více osob. „Bohužel městská policie nemá v současné době zařízení, jak řidiče koloběžky bezpečně zastavit a přestupek s nimi řešit,“ uvedl na závěr.(Luke)