Region * V plánované výstavbě rychlostní komunikace S73, dříve označována jako R43, se od Svitávky po Moravskou Třebovou znovu počítá s vybudováním čtyř jízdních pruhů. Více než roční snaha o zrušení loňského rozhodnutí Centrální komise vybudovat v tomto úseku pouze tři pruhy, tak nakonec dopadla na úrodnou půdu. Za čtyřproudové uspořádání silnice usilovala senátorka Jaromíra Vítková a připojily se k ní samotné obce, Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43 a podnikatelé.
Přestože o nutnosti vybudovat rychlostní komunikaci R43, dnes pojmenovanou S73, se mluví již dlouhou řádku let, alespoň její část vedená naším okresem od Bořitova po hranice s Pardubickým krajem by se mohla realizovat již v nejbližších letech. Poslední rok se však přípravy zasekly na rozhodnutí Centrální komise vybudovat v severní části silnice nepochopitelně jen tři jízdní pruhy. Boskovická senátorka tak okamžitě začala tlačit na dotčené orgány o navrácení ke čtyřem pruhům a po roce a třech měsících byla její práce úspěšná.
„V dubnu loňského roku Centrální komise Ministerstva dopravy schválila aktualizaci Technicko-ekonomické studie s variantou vystřídaného tří pruhu v úseku Svitávka – Moravská Třebová. Od té doby jsem se snažila jednat jak s ministerstvem, tak s Ředitelstvím silnic a dálnic ohledně přehodnocení,“ vrací se k této aktivitě senátorka, jejíž připomínky oslovily také nového ministra dopravy Martina Kupku. „Uložil jsem generálnímu řediteli ŘSD ČR, aby silnici S73 v úseku Svitávka – Moravská Třebová připravovalo a realizovalo ve čtyřproudovém šířkovém uspořádání v kategorii S26,0/130,“ uvedl ministr.
Problém nedostatečného počtu jízdních pruhů byl také součástí besed, které senátorka Vítková uspořádala v Černé Hoře. Spolu s tím absolvovala řadu jednání a napsala množství dopisů, ke kterým se přidalo mnoho obcí a podnikatelů. „Důležitá podpora byla od hejtmana Jihomoravského kraje a Policie ČR, která z pohledu zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu preferovala uspořádání komunikace s režimem jízdních pruhů 2+2 v celém úseku. Silnice nám bude sloužit desítky let, doprava se stále zvyšuje, je kladen důraz na rychlost přepravy. Silnice S73 je páteřní komunikace pro kamionovou dopravu a propojení D1 a D35 je potřeba v adekvátní kapacitě. Zvýšíme tím i životní úroveň. Také situace v obcích na stávající I/43 se výrazně zlepší,“ vyjmenovala hlavní klady senátorka. „Musím také poděkovat generálnímu řediteli ŘSD Radku Mátlovi za argumentační podporu v prosazení čtyřproudového uspořádání. Nakonec se moje úsilí vyplatilo, a to považuji společně se starosty obcí za velký úspěch pro náš region,“ pochvaluje si Vítková.
Využití čtyř pruhů přinese také zvýšení rychlosti přepravy osob i materiálu a spolu s tím úsporu nákladů pro podnikatele a firmy. Přestože ještě před pár lety se to mohlo zdát jako pohádka, výstavba alespoň části kapacitní silnice se postupně blíží. „Jako první určitá investice je v průběhu roku 2023 plánována v prostoru budoucí křižovatky silnic I/43 a I/73 vybudovat okružní křižovatku pod společností ALPS směr Boskovice, která je navržena tak, aby mohla sloužit pro dílčí křižovatkové pohyby i výstavbu silnic I/73 v úseku Bořitov-Svitávka, jejíž realizaci ŘSD předpokládá nejdříve v letech 2026–2028,“ doplnil ministr Kupka na závěr s tím, že úsek od Svitávky na hranici Pardubického kraje je předpokládán přibližně v letech 2028–2032.(Luke)