Region * Ani v letošním roce nevzdává senátorka Jaromíra Vítková snahu zajistit v úseku plánované rychlostní komunikace 43 Svitávka – Staré Město stavbu čtyř pruhů místo nyní plánovaných tří. Právě z tohoto důvodu v lednu jednala přímo s novým ministrem dopravy, Martinem Kupkou. Její snahu podpořil také Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43. Důvodů pro stavbu čtyř pruhů rozhodně není málo, přestože by to podle Centrální komise bylo neekonomické řešení.
Hlavním bodem jednání mezi senátorkou a ministrem byl právě úsek Svitávka-Staré Město, kde se v minulém roce nepochopitelně začalo počítat se třemi místo původních čtyř jízdních pruhů. „Panu ministrovi jsem sdělila, že silnice bude sloužit nejen pro občany při cestě za prací, školou, lékařem, do krajského města Brna, ale bude pro ně dostupnější D1 a D35. Komunikaci budou také využívat podnikatelé, kteří ji budou jistě značně vytěžovat. S ohledem na budoucí intenzitu provozu je kategorizace komunikace jako střídavý třípruh, tak jak ji schválila Centrální komise, zcela nevyhovující, ne-li nebezpečná,“ přiblížila senátorka průběh setkání.
Toho si je vědom také ministr. „Důvody se jeví jako velmi vážné a bude tedy nutné celou věc důkladně posoudit, neboť odborné útvary Ministerstva dopravy jsou názoru jiného. Centrální komise shledala, že dosažené výsledky ekonomického posouzení se pohybují na hraně ekonomické efektivity a i mírné zvýšení nákladů, nebo změna dopravní zátěže, by stavbu ve čtyřpruhovém uspořádání kvalifikovalo již na stavbu ekonomicky neefektivní,“ reagoval Martin Kupka.
K přání senátorky se následně přidal i Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43, který uvedl řadu významných argumentů pro stavbu čtyř pruhů v úseku Svitávka – Staré Město. „Silnice bude mimo jiné sloužit jako páteřní komunikace pro kamionovou dopravu a dopravu nadměrných nákladů. Dle zákona může jet kamion maximální rychlostí 80 kilometrů za hodinu. Ve variantě střídaného třípruhu bude méně možností předjetí a tím se budou tvořit kolony a vznikat nebezpečné situace při předjíždění,“ upozornil starosta městyse Knínice Petr Grénar.
Nižší rychlost by navíc znamenala pro podnikatele zvýšení nákladů na přepravu i menší flexibilitu a v případě dopravní nehody by se nabízel menší prostor k průjezdnosti. „Nesplnění účelu, kterým má být rychlé, bezpečné, dostatečné a kvalitní spojení severní části Jihomoravského kraje, potažmo východní části Pardubického kraje s moravskou metropolí, městem Brnem,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Městského úřadu Boskovice Roman Dokoupil. Projevovat se jistě bude také stále sílící hustota provozu. „Zvyšuje se výstavba bytových a rodinných domů v Boskovicích a okolních obcích. Lze předpokládat, že doprava do města Brna bude dále narůstat,“ zdůraznila na závěr senátorka Vítková.(Luke)
Foto: archiv senátorky Vítkové