Velké Opatovice * V listopadu minulého roku došlo nečekaně, v podstatě ze dne na den, na zrušení využívaného autobusového spoje, který z Pardubického kraje mířil přes Velké Opatovice do Boskovic a dále do Brna. Trvalo to pět měsíců, než se podařilo najít alespoň částečnou náhradu. Jenže dopravní potíže města tím nekončí. Tentokrát došlo ke zkrácení počtu spojů vlakové dopravy ve všední dny.
Společnost Kordis, která zajišťuje provoz hromadné dopravy na území Jihomoravského kraje, totiž od 27. srpna přistoupila ke zrušení některých vlakových spojů s Boskovicemi a následnými spoji na Brno v rámci linky S21. „Nikdo s námi nekomunikoval a neprojednal tyto změny. A bohužel to není poprvé. Občané se potřebují dostat do větších měst za doktorem, do školy nebo za kulturou a stále další omezení jsou tak pro nás velmi nepříjemná. Společnosti jsme proto poslali jasný nesouhlas s těmito změnami, ke kterým ale i přesto došlo. Jsme zklamaní tímto přístupem a budeme se snažit neustále apelovat, aby krajská hromadná doprava na našem území byla zachována v potřebném rozsahu,“ říká místostarosta města Jaroslav Bárta.
Ke zrušení spojů nicméně od 27. srpna již došlo a podle vyjádření společnosti Kordis je důvodem těchto kroků snaha ušetřit. Nejedná se tak o žádné krátkodobé řešení. „Změny budou převzaty i do jízdního řádu 2023, platného od 11. prosince 2022,“ uvedl koordinátor Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje Květoslav Havlík. „Dosud jezdilo mezi Boskovicemi a Velkými Opatovicemi v pracovní dny obvykle sedm párů spojů, v neděli dva páry spojů. Nově pojede v pracovní dny pět párů spojů, v neděli zůstanou zachovány dva,“ dodal. Které spoje byly přesně zrušeny, se podle něj určit nedá, jelikož jízdní řád byl poskládán celý nově. „Spoje byly rozprostřeny do celého dne,“ upozornil Havlík s tím, že je potřeba se informovat v nově platném řádu.
„Důvod změny je ekonomický. Úsek Boskovice – Velké Opatovice je již delší dobu jedním ze dvou nejslabších železničních úseků s pravidelnou osobní dopravou v Jihomoravském kraji. V každém z obou směrů využije vlak v nejsilnějším úseku Boskovice – Knínice průměrně necelých 70 osob za pracovní den, v průměru cca. 9,4 osob na jeden vlak. Úsek Šebetov – Velké Opatovice je pak ještě slabší. Kromě úspory rozsahu dopravy dochází i k úspoře jedné motorové jednotky, což se také promítá do nákladů dopravce,“ pokračoval koordinátor v odůvodnění změn v jízdním řádu. „V souběhu s železniční tratí je dnes vedena autobusová linka 251 Skalice nad Svitavou – Boskovice – Velké Opatovice – Jevíčko, která jezdí ve špičkách pracovních dnů přibližně každých 30 minut, mimo špičky přibližně po hodině a o víkendu po dvou hodinách. Zastávky linky 251 jsou přitom pro obyvatele tamních obcí dostupnější než zastávky vlaku. Tyto obce tak mají zajištěno spojení plnohodnotně a s lepším dosahem než při využití vlaku,“ dodal Havlík na závěr.(Luke)