Region * Jak postupně klesají počty nově nakažených nemocí Covid-19, začínají se do škol postupně vracet také žáci. Jako první se do lavic minulý týden vrátili žáci prvních a druhých ročníků na základní škole, ale také žáci speciálních škol, přípravných tříd nebo děti z malotřídek. A tento týden je následují i starší kolegové. Většina škol se uzavřela v rámci opatření proti šíření nemoci již v polovině října.
Opětovný návrat nejmladších žáků do lavic byl samozřejmě velkou událostí. A to jak pro učitele, tak i pro samotné děti. „To se slovy těžko popisuje. Děti přišly s takovou radostí, hrozně moc se do školy těšily. Něco takového se mělo natočit,“ popisuje například ředitel Základní a Mateřské školy v Kunštátě Vratislav Sedlák. „Chyběli jim kamarádi, společnost dalších dětí. Takové to štěbetání, které klasicky provází vyučování,“ poukázala zase ředitelka Ludmila Musilová ze Základní školy ve Žďárné.
Zatímco po znovuotevření škol na jaře nechala spousta rodičů své děti před letními prázdninami doma, tentokrát se mohla výuka rozběhnout naplno, byť učitelé i děti musí mít po celou dobu vyučování na obličeji roušky. „Z prvních a druhých tříd nastoupilo velké procento žáků, ale předpokládám, že tomu tak bylo nejen u nás. Někde byli všichni, v některých třídách chyběli dva nebo tři žáci. Ale to je zcela normální stav,“ souhlasí ředitel ZŠ Boskovice Vladimír Ochmanský, který tak jediné komplikace řešil v souvislosti s dětskou družinou. „Ve družině musíme tvořit homogenní skupiny a to není jednoduché. Několik skupin tak bylo i po jednom dítěti, jestli se to vůbec dá ještě skupinou nazývat,“ dodal.
Dosud probíhala od zavření škol výuka distančně. Tento model si všichni vyzkoušeli již na jaře, a proto mohli být na nynější situaci mnohem lépe připraveni. „Distanční výuku zvládáme dobře, dětem jsme v případě potřeby zapůjčili také potřebnou techniku a oni se opravdu snaží,“ pochválila žáky Musilová. Počítače zapůjčili žákům také v Boskovicích. „Zvládáme to stejně, jako po celé republice. Někde byl problém po technické stránce a ne všichni byli vybaveni, ale zapůjčili jsme do rodin třicet malých notebooků. Alespoň takhle jsme mohli rodičům pomoci,“ říká Ochmanský. V Kunštátě upravovali také dobu distanční výuky. „Spolupráce s rodiči je výborná. Někdy jsme výuku měli i odpoledne, aby mohli hlavně těm menším, kteří s počítači ještě tolik neumí, pomoci. Radost z toho nemáme, ale alespoň takto výuka pokračuje. Dětem uškodí hlavně to, že nemají pravidelné návyky, klasický režim dne. Ale musím říct, že se snaží brát školu vážně,“ pochválil také Sedlák.
Další žáci se budou vracet do lavic právě v těchto dnech. Již od středy 25. listopadu se to týká žáků devátých tříd a maturantů, studentů základních uměleckých škol při výuce jeden na jednoho a stejná pravidla platí také pro jazykové školy. Následovat je budou od 30. listopadu také žáci druhých stupňů základních škol a nižších stupňů gymnázií. Ti se budou po týdnu střídat v prezenční a distanční výuce. Naopak střední školy, vyjma maturantů, zatím pokračují v distanční výuce.
Dopady, letos již podruhé přerušené výuky, by ale podle námi oslovených ředitelů nemusely nutně znamenat vážnou ránu pro vzdělání dotčených ročníků. „Já jsem celkově optimista. Myslím, že na jaře byla ta izolace větší než na podzim. Učivo budeme schopni dohnat. Nejsem pesimista v tom, že vnikne nějaká covidová generace,“ myslí si Ochmanský. I školy ovšem zůstávají opatrné. „Dětem návrat do škol určitě prospěje. Ale musíme být opatrní. Vždyť co sleduji, tak jiné státy opatření spíše zpřísňují a my jdeme opačnou cestou, ačkoliv pořád patříme mezi nejvíce zasažené,“ uvědomuje si Sedlák.
Nejvíce nicméně návrat do školy podle Musilové potřebují žáci devátých tříd. „Pro ně to začíná být velmi, velmi důležité. Přišli již o část jarní výuky jako osmáci a teď znovu. Potřebujeme využít co nejvíce času pro přípravu na přijímací zkoušky. Osobně si myslím, že by se měly letos přijímačky lehce upravit, aby nebyly nároky takové jako v posledních letech,“ uvedla. Podobně na tom však byli žáci také letos na jaře. „To jsme se po obnovení výuky intenzivně věnovali matematice nebo českému jazyku, právě kvůli přijímačkám. Možná měli žáci větší mezery v dalších předmětech, ale tyto hlavní jim paradoxně prospěly. Výsledky na přijímacích řízeních jsme pak měli z celkové statistiky nadprůměrné,“ zakončil Ochmanský.(Luke)