Velké Opatovice * Dlouhé roky řidiči marně volají po rekonstrukci silničního spojení II/372 z Velkých Opatovic ve směru na Letovice, přes Malou Roudku nebo Svárov až po Chlum. Připravený projekt se měl rozjet již v nejbližších měsících, nyní se však objevila aktivita, která nesouhlasí s plánovaným posekáním 48 stoletých lip v úseku mezi Chlumem a Svárovem. A přestože se zdá, že úprava projektu již v tuto chvíli možná není, práce zřejmě zatím jen tak nezačnou.
Petici připravila Alena Hrbková a ke konci července ji na internetu podepsalo více jak osm stovek lidí. „Žádáme, aby bylo přehodnoceno řešení dopravní situace v uvedené lokalitě a unikátní alej 80 lip, která byla zasazena v rámci výsadby Stromů svobody v roce 1920, byla zachována pro její nespornou hodnotu krajinotvornou a ekologickou i z důvodu historické paměti místa,“ stojí v petici. „Vyspělé země své přírodní a krajinné skvosty musí chránit a pečovat o ně,“ dodala Hrbková.
Autorka petice se zároveň obává, jaký bude mít rekonstrukce neblahý vliv na okolní přírodu. „Poukazujeme na fakt, že plánovaná úprava silnice povede k nárůstu kamionové dopravy a v konečném důsledku nepřinese obyvatelům obcí ležících na jmenované komunikaci proklamované pohodlí, ale naopak řadu nových problémů. Jsme proto přesvědčeni, že projekt rekonstrukce silnice musí být přepracován a rekonstrukci silnice je třeba provést bez takto rozsáhlého kácení,“ zdůraznila autorka petice. A v rámci internetových podpisů našla již více jak osm stovek zastánců. „Podepisuji petici, protože tuhle cestu alejí znám a je jedinečná. Je to kulturní dědictví, které je třeba chránit a hledat jiná schůdná řešení,“ napsala Irena Lišková z Kunštátu. „Vykácet staleté lípy je krátkozraké a chladnokrevné,“ myslí si Hana Fuksová z Havířova. „Krásná alej. Snad řidiče nezabije, když pojedou jinudy, anebo tudy pomalu,“ napsala zase Zuzka Černá z Jeseníku.
Rekonstrukci silnice připravuje Jihomoravský kraj. A podle odpovědi Petra Holečka z tiskového oddělení odboru kanceláře hejtmana je i na případné změny v projektu již pozdě. „S ohledem na skutečnost, že celý již schválený projekt je financován z evropských fondů IROP a tudíž termínově limitován, navržená trasa silnice a její konečná podoba se již měnit nemůže. Řádně oznamované územní řízení stavby proběhlo v roce 2018,“ odpověděl na náš dotaz. „Minimalizace kácení je řešena vyosením silnice tak, aby jedna strana aleje mohla zůstat zachována,“ doplnil.
Kácení je naplánováno pro zajištění potřebné šíře vozovky, jelikož v současném stavu umožňuje průjezd pouze jednoho většího vozidla. Podle vedoucího severní oblasti Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje je po provedení přestavby silnice navrženo vysazení nových stromů. „Vzdálenost mezi vzrostlými stromy je 4,5 – 5 metrů. V rámci stavby je navržena homogenizace celé silnice na vzdálenost 6,5 metrů mezi bezpečnostními zařízeními, svodidly případně směrovými sloupky. V rámci projektu je navrženo vykácení jedné strany této oboustranné aleje a po rozšíření silnice na uvedenou kategorii bude provedena náhradní výsadba, takže časem zde bude opět oboustranná alej,“ informoval. „V petici, která probíhá, je záměr projektu uveden zkresleně. Nikde není uvedeno, že je navrženo pouze jednostranné kácení s okamžitou náhradní výsadbou. Toto jednostranné kácení představuje 38 lip, zbývajících 10 je navrženo ke kácení na druhé straně silnice z důvodu špatného zdravotního stavu. Pokud nedojde k dohodě a povolení ke kácení nebude vydáno, projekt je možné upravit pouze tak, že tento úsek z projektu vynecháme,“ pokračoval Bažant, podle kterého je však díky petici minimálně ohrožen začátek rekonstrukce v plánovaném termínu. „Stavba měla být zahájena v podzimních měsících, ale vzhledem k nastalé situaci nelze nyní zahájení stavby stanovit,“ zakončil Bažant.(Luke)