Zelení R43 nebrzdí, zaspal prý kraj

Autor článku: Václav Stoupal, pro číslo 48/2007, vloženo dne 03.12.2007

[Stálý odkaz na článek]

Boskovice, jižní Morava * Zelení blokují výstavbu R43! Kdyby vše bylo na Zelených, nedočkáme se žádné silnice! Podobné věty už léta slýcháváme z úst regionálních politiků, ale i zástupců kraje. Zvláště pokud je řeč o otázkách rozvoje individuální automobilové dopravy a výstavbě nových silnic. Právě proto, aby se těmto dezinformacím postavili čelem, pozvali si boskovičtí Zelení náměstka primátora města Brna Martina Andera. Ten předminulou neděli v besedě věnované zejména rychlostní komunikaci R43 seznámil přítomné se stanoviskem jak samotné Strany zelených, tak brněnského magistrátu.
V minulém čísle našeho týdeníku jsme představili jeden z pohledů na současný stav výstavby budoucí rychlostní komunikace R43, a sice pohled prvního náměstka hejtmana Jihomoravského kraje Milana Venclíka. Dnes se podíváme, jak celou věc vnímají Zelení, kteří působí necelý rok také v Boskovicích.
Vývoj celé kauzy je překotný a geneze příprav výstavby R43 stála za celodenní přednášku. Martin Ander ze Strany zelených se otázkami souvisejícími s R43 zabývá už od roku 1994. „Od té doby společně s občanskými iniciativami a ekologickými organizacemi voláme po tom, aby se záležitost řešila objektivně a na základě podkladů a nikoliv na základě emocí. Tato silnice bude v dlouhodobém horizontu tranzitní komunikací pro kamionovou dopravu ve směru sever - jih. Již dnes je zanesena v plánu transevropských silnic a dálnic a její vybudování je součástí přístupové smlouvy České republiky k Evropské unii,“ uvádí s tím, že fakt, že se silnice bude stavět, dnes nikdo nezpochybňuje.
Ani Boskovičtí Zelení nebudou podle slov svého předsedy stavbě silnice na území Boskovicka bránit. Není to v jejich zájmu, ani v zájmu regionu. Proti rychlé výstavbě silnice od Kuřimi na sever nemají v zásadě námitky ani jejich kolegové z Brna. Zásadní spor se totiž řeší na území města Brna. Jsou ale i další potíže. To potvrdila i veřejná debata v boskovické orlovně, kterou si nenechala ujít přibližně dvacítka zájemců.
V současné době stále probíhá posouzení vlivu na životní prostředí, takzvaný proces EIA, zpracovávají se také dokumenty pro posudek. Ty jsou podle Zelených vedeny účelově. „Některé věci jsou v dokumentech záměrně zveličovány a jiné bagatelizovány, jako například význam Brněnské přehrady. Proti dokumentaci se Strana Zelených několikrát odvolala a všechna naše odvolání byla potvrzena ministerstvem životního prostředí. Dokumentace byla třikrát vrácena k přepracování. Dostatečným důkazem toho, jaká je kvalita podkladů pro posudky je i to, že proces EIA se táhne už takřka sedm let a stále neskončil. Navíc probíhá díky výjimce podle regulí zákona, který už od roku 2001 neplatil, což bude znamenat další zdržení a investice,“ tvrdí Ander s tím, že v případě žádostí o peníze z EU bude nutné posudek přepracovat tak, aby vyhovoval nynější legislativě.
Zelení: Ve skutečnosti zaspal kraj
Proč jsou potíže? Proč přípravy stojí? A kdo za to může? Podle Martina Andera ze Strany zelených je to jednoznačně liknavostí Jihomoravského kraje. Konkrétní vedení trasy musí totiž definovat krajský územní plán a ten zatím není. Debata tedy vůbec není o tom, že by R43 měla v krajském plánu chybět. Zásadní otázkou nejen pro Zelené zůstává konkrétní trasování. „Územní plán kraje v tuto chvíli neexistuje, teprve se zpracovává. Podle zákona by měl být hotov do konce roku 2009. Jediná dokumentace, která dosud byla zpracována pro okolí Brna, pochází z roku 1985. Kdo ten dokument někdy viděl, tak ví, že podle něj se dnes nedá řídit. V roce 1985 samozřejmě nebyly kraje, ale ani od roku 2000, kdy kraje vznikly, nebylo současné vedení kraje schopno územní plán připravit,“ uvedl Ander a dodal, že kdyby plán existoval, mohlo být trasování silnice dávno vyřešené. Zdržování a odkládání samozřejmě celý proces jen prodraží. „Proto ten, kdo v těchto souvislostech tvrdí, že Zelení něco brzdí, tak nemá pravdu. Kraj začal plán připravovat až letos. A my jsme v jeho vedení nebyli a nejsme ani teď. Věříme, že se při jeho přípravách nebudou opakovat chyby, které dělalo město Brno předchozích 16 tet tím, že některé důležité projekty neposuzovalo ve variantách.“
Venclík lže
Stejně jako má R43 své odpůrce, má také své urputné zastánce. Někteří se nebojí snížit i k nepravdám. Martin Ander je přesvědčen, že právě první náměstek hejtmana Milan Venclík z ODS argumentuje účelově. Z Venclíkových úst totiž můžeme často slyšet, že Zelení blokují všechny varianty a že silnici nechtějí. „To ale není pravda, to jsou jeho lživé interpretace a bohužel on zneužívá toho, že na jednáních, kterých se účastní z titulu náměstka hejtmana, Zelení být nemohou, protože v kraji jsme stranou opoziční a na jednání samozřejmě nejsme zváni,“ říká s tím, že takto Venclík záměrně mylně informuje na častých debatách starosty obcí celého kraje.
Milan Venclík také rád spojuje výstavbu R43 s výstavbou R52 z Vídně a tvrdí, že Rakousko o R52 již rozhodlo a začíná stavět silnici z Vídně do Mikulova, zatímco Češi zůstávají pozadu. „To je další dezinformace. Žádná mezistátní dohoda uzavřena není. Existuje jen memorandum na úrovni ministrů dopravy, což je o úroveň níže,“ upozornil Martin Ander.
Problémové Brno...
Otázku R43 otevřeli Zelení v Brně už před volbami s tím, že požadují objektivní posouzení, které nebude předem diktovat, jak má vše dopadnout. „Přesně takto totiž ODS postupovala i v případě přestavby železničního uzlu v Brně, kde se řešilo, zda nádraží v centru nebo ne. Tam také tvrdili, že žádná jiná varianta nemá smysl, a ani se vlastně nepřipravovala, aby se náhodou nemohlo v porovnání ukázat, že nějaká alternativa je nejen možná, ale i lepší,“ zmínil paralelu Ander.
Po loňských komunálních volbách se však v Brně událo mnoho věcí. A to i v kapitole výstavby R43. „Jako Zelení jsme dlouhodobě kritizovali způsob, jakým vedení města připravuje tuto stavbu. Celou dobu jsme z radnice mohli slyšet jen to, že jediná možná varianta R43 vede přes Brněnskou přehradu a Bystrc, že žádnou jinou variantu nemá smysl zkoumat ani ji posuzovat. Toto byl dlouhodobý pohled brněnské ODS. Ten je naštěstí pryč,“ zmínil bývalý přístup magistrátu současný náměstek primátora.
Nové zastupitelstvo už ve své koaliční smlouvě přemýšlí jinak. V červnu také zastupitelstvo města odhlasovalo, že nechá v rámci přípravy nového územního plánu města vypracovat variantu konceptu územního plánu, který by posuzoval na rozdíl od dvou předešlých také variantní řešení trasy R43. „Chceme otevřít diskusi o variantě takzvanou Boskovickou brázdou v okolí města Brna, tedy údolím za přehradou. V rámci územního plánu se variantně řeší řada rozvojových projektů ve městě jako kanalizace, průmyslové zóny, proč takto neřešit dopravní síť, proč takto neřešit R43? R43 nemá význam pouze regionální a je pro nás nepřijatelné, aby vedla přes městskou část Bystrc a rekreační oblast Brněnské přehrady. Jsou to lokality obrovského významu.“


Podobné články:
Do nové sezóny bez závazků - ze dne 15.03.2010 (2)
Úvodní duel rozhodl obránce - ze dne 15.03.2010 (2)
Fotbalová DIVIZE - ze dne 02.06.2008 (2)
Na náměstí v Boskovicích budou padat koše - ze dne 28.05.2008 (2)
Konkurzní řízení na funkci ředitelky - ze dne 08.04.2008 (2)
Zubaři DUBEN - ze dne 06.04.2008 (2)
Volejbalistkám se na lepší časy neblýskalo - ze dne 06.03.2008 (2)
Zaměřují se na prevenci kriminality - ze dne 14.02.2008 (2)
Náměstek hejtmana: V tuto chvíli žádná R43 neexistuje - ze dne 29.11.2007 (2)
V boskovickém Prostoru vypukne Májová Melomania! - ze dne 23.04.2024 (1)
Plavecké medaile ve dvojboji i pětiboji - ze dne 22.04.2024 (1)
Modrý Mauritius v Boskovicích - ze dne 22.04.2024 (1)
Filmaři omezí parkování na náměstí - ze dne 22.04.2024 (1)
Pozvánka na Den otevřených dveří - ze dne 22.04.2024 (1)
V Boskovicích cílí na turisty - ze dne 19.04.2024 (1)
Medaile sbírali plavci nejen v Boskovicích - ze dne 16.04.2024 (1)
Hasiči v Boskovicích mají nového velitele - ze dne 16.04.2024 (1)
Přispějí klubům na trenéry - ze dne 16.04.2024 (1)
Kam v Boskovicích? - ze dne 16.04.2024 (1)
Čadová mistryní republiky - ze dne 15.04.2024 (1)

Všechny články z tohoto čísla (48/2007):

Rubrika: Zpravodajství
Blanenská pálenka míří do Bruselu
Dar pro prezidenta vznikl během pár dnů
Do Boskovic zavítal Jiří Paroubek
I vy můžete pomoci
Městské sociální služby připravují od nového roku odlehčovací službu rodinám seniorů
Mikuláš po roce znovu přijel vlakem
Mikuláš s andělem a čertem budou i letos hojně nadělovat
Olešnice má betlém z Betléma
Po devadesáti letech se v Rusku opět bojovalo
Rada města se vyslovila proti větrným elektrárnám - V Podolí nerespektovala vůli občanů
Slavnostně uvítali prvňáčky
Událost letošního roku - Návštěva Václava Klause
V úterý děti do školy neposílejte! Bude zavřeno
Vyměnit občanský průkaz bude možné i poštou
Za nemocnicí vyroste nové obchodní centrum
Zelení R43 nebrzdí, zaspal prý kraj
Zubní pohotovost na Boskovicku

Rubrika: Kultura
Víkendové dění na zámku v Lysicích

Rubrika: Sport
Basketbalový přehled
Boskovičtí dále vévodí tabulce, dosud nepoznali hořkost porážky
Boskovičtí florbalisté si připsali zbytečnou ztrátu
Hokej
Kam za sportem
Minerva remizovala s posledním
Mladí gymnasté předváděli své umění v Blansku
Postupový sen se rozplynul
Rozhodlo se o okresních přebornících
Sloupské florbalistky nejlepší na okrese
Volejbalistům Letovic se už dýchá o něco lépe

Rubrika: Černá kronika
Policice INFORMUJE

Rubrika: Napsali nám
Poobědvala s hejtmanem Jihomoravského kraje
Přátelské posezení se staršími občany
Turnaj v bowlingu se nadmíru vydařil
z Našeho pohledu
ZUŠ Velké Opatovice nezahálí ani před vánočními svátky

Rubrika: Okénko poslance Františka Sivery
Projekt silnice R43 existuje již mnoho let