Z Boskovic až nakonec světa … díl 2.

Autor článku: Dopisovatel, pro číslo 24/2010, vloženo dne 26.11.2010

[Stálý odkaz na článek]

Kamčatka - Následoval návrat v Gejzír, večeře s průvodcem Kirilem a plán na další tři dny - rafting. Ráno jsme vyrazili v plné polní, opět korejským autobusem značky Asia, na cestu asi 100 km k řece Bystraja. Nutno poznamenat, že sto kilometrů v kamčatských podmínkách znamená asi patnáct kilometrů po asfaltu a potom průměrnou rychlostí, někdy až 35km v hodině, po prašných, kamenitých a děravých cestách. Každému kritikovi D1 doporučuji okusit cestování v Rusku, aby si poté vážil luxusního povrchu naší nejdelší dálnice :-) .
Po strastiplné cestě nás čekal oběd, nalodění a třídenní rafting panenskou přírodou kamčatských hor. Za tři dny jsme absolvovali asi 120 kilometrů neuvěřitelně čistou řekou, tak čistou, že jsme vodu pili přímo z ní, a to bez jakékoli předchozí úpravy. U nás také věc nemyslitelná. Dlouhou chvíli jsme si krátili lovem lososů a pozorováním krásné přírody v očekávání spatření typického obyvatele poloostrova - medvěda hnědého kamčatského. Štěstí jsme měli hned první noc, kdy jsme měli tu čest pozorovat dva místní vládce divoké přírody. Po rozbití stanového tábora a několika úspěšných rybářských pokusech následovala první noc v divočině.
Ráno nás probudilo vycházející slunce, které nám odkrylo okolní horská panoramata v plné kráse. Celý den bylo jasné a teplé letní počasí, takže došlo i na opalování a koupání v řece. Voda měla odhadem asi 8° C, takže tuto zkoušku odvahy absolvovalo zpočátku jen několik odvážlivců během poledního přistání a pauzy na přípravu oběda. Během této pauzy jsme měli také možnost pozorovat tah tisíců pacifických lososů a několik z nich jsme i ulovili. Naši průvodci nám ihned připravili specialitku, kterou je možno ochutnat jen na několika málo místech na světě - čerstvý kaviár přímo z ryby a čerstvé filety bez jakékoli předchozí úpravy. Obojí jsem vyzkoušel a ihned zařadil mezi největší kulinářské zážitky mého života! Po dalších několika hodinách raftování jsme nalezli místo na přenocování, znovupostavení tábora, večeře, posezení u ohně a nocleh ve stanu.
Ráno opět počasí jak vymalované! Poslední den na raftech jsme dorazili zbývající, z celkového počtu sto dvaceti kilometrů. Cestu řekou jsme zakončili u první známky civilizace po třech dnech - nový plynovod, který příští týden měl přijet slavnostně otevřít sám ruský prezident Medveděv, doprovázený Putinem. Odpoledne jsme se přesunuli velmi prašnou silnicí, pokud se tak dá nazvat to, co zde zbylo po budovatelích plynovodu, do oblíbeného termálního střediska Paratunka. V "Gorodě" prý v létě neteče teplá voda, takže pokud se rodiny chtějí vykoupat, jezdí právě sem. Zajímavá informace vzhledem k tomu, že nevyčerpatelné zásoby horké vody jsou prakticky všude pod zemí.

Na další den jsme měli připraven program s názvem "morskaja pragulka". Po krátké organizované prohlídce města, návštěvě pravoslavného kostela, nákupu suvenýrů, a nafocení úžasných scenérií sopek obklopujících Górod, jsme přijeli do místního přístavu. Přístav zase pamatuje dávno zašlou dobu největší slávy - obrovské rezavé jeřáby, rezavějící lodě, rozpadající se budovy. Kdosi poznamenal, že mu to připomíná obří sběrný dvůr nepotřebného železného šrotu. Nalodili jsme se a vyrazili vstříc Tichému oceánu. Nutno zmínit, že v Avačinské zátoce stále sídlí někdejší a asi i stálá chlouba ruského námořnictva, základna atomových ponorek. Místní o tom stále mluví s obavami, ale někteří se o této raritě dokážou velice zajímavě rozvykládat. Není divu, bylo to dáno strategickým významem Kamčatky jako vojenské základny nedaleko Spojených států. Aleutské ostrovy jsou jen pár set kilometrů, a na Kurilské ostrovy, o které se vede spor s Japonskem, je možno doletět vrtulníkem. Za Sovětského svazu bylo obyvatelstvo materiálně zvýhodňováno tak, aby bylo podpořeno osídlování Kamčatky. To se však změnilo po roce 1991. Dnes jsou ceny na Kamčatce vyšší a platy nižší než v jiných částech ruské federace. Asi po dvou hodinách plavby jsme dorazili k ptačí rezervaci, ostrovu Staričkov. Na ostrově není kotviště a ani jiná možnost přistání, strmé útesy vystupují přímo z rozbouřených vod oceánu. Jediná možnost pozorování milionů místních opeřených domorodců je z motorového raftu. Celý ostrov jsme obkroužili a dokonce jsme viděli i rodinku orla kamčatského, jednoho z největších dravců ptačí říše vůbec. To vše pod dohledem nedalekého kuželu vulkánu Viljučinskij. Po návratu do Avačinské zátoky nás přivítali ochránci Tri Bratja - tři monumentální obelisky vystupující přímo z vody a symbolicky strážící vše, co zátoka obsahuje. Po vylodění si většina z nás oddechla, protože obrovské vlny, které zde Tichý oceán bez ustání nabízí, jsou pro nás Evropany hodně nezvyklé, a mnoho z nás se potýkalo s mořskou nemocí.

Následoval nástup do gruzaviku Ural. Jméno terénního automobilu 6x6 pro 16-20 cestujících hovoří za vše. Při pohledu na tuto "mašinu" mne napadlo pouze jedno přirovnání : "Kde nemůže Tatra, nastupuje Kamaz, kde nemůže Kamaz, nastupuje Ural!" A opravdu, po pár kilometrech jsme všichni ocenili, jak houževnatý stroj za hrabání všech šesti poháněných kol překonává kopce, které nám svým sklonem spíše připomínaly výstup po žebříku na půdu. Jenom bych nechtěl platit účet za spotřebu nafty! Pro informaci, pohybovali jsme se po jediné cestě k jediné geotermální elektrárně na Kamčatce pod vulkánem Mutnovskij, která vyrábí proud pro celou oblast Góroda, resp. Avačinské zátoky. Bohužel, tento zázrak techniky jsme nemohli navštívit, protože noční přívalový déšť rozvodnil řeky, kterými vede přístupová cesta natolik, že nebylo možno se tam dostat. Cesta vede také sopečným polem a po ledovci s takovým sklonem, že po intenzivních deštích se tam nemá šanci dostat ani náš Ural. Jediná možnost je vrtulník. Škoda, elektrárna prý více než co jiného, připomíná polorozpadlé Ocelové město z románu Julese Verna. V zimě zde běžně napadne více než 10 metrů sněhu a kombinace technologie elektrárny, sopečné činnosti a zimní vysokohorské krajiny musí být úžasná. My jsme ale zvolili náhradní program - návštěvu sopečných plání pod sousedním vulkánem Gorely. Vulkán explodoval naposledy v letech 1982 a 1984. I více než 26 let po poslední katastrofě okolní krajina připomíná něco mezi povrchem Měsíce a peklem. Nedohledná pole sopečných pum - ztuhlé kusy lávy vyvrhnuté vulkánem při explozi, černý sopečný písek, černá a červená struska, zbytky ledovců z nedávné zimy, neuvěřitelně ostrá skaliska, zápach síry. Mezitím obří borůvky, brusinky, rododendrony a další pokusy přírody o znovuusazení života na místě, kde by to nikdo nečekal. Po návratu do základního tábora jsme se začali psychicky a fyzicky připravovat na výstup na vrchol vulkánu Gorely. Věděli jsme, že kombinace počasí a stále aktivní sopečné činnosti umožní výstup až na vrchol jen několika málo šťastlivcům pouze pár dnů v roce. Ani všechny z našich průvodců Gorely na svůj vrchol nepustil, to hovoří za vše. Tak jsme doufali alespoň v přízeň počasí a oslabené projevy sopečné činnosti.
A opravdu, ráno modrá obloha, snídaně, pár fotek Viljučinského, hrozivě vyhlížející Mutnovskij v zajetí mraků, a nad námi silně doutnající Gorely. Pár set metrů po začátku výstupu jsme narazili na výstražnou ceduli kamčatské horské služby upozorňující na životně nebezpečnou oblast v okolí aktivního vulkánu, mimochodem jediný náznak civilizace. Naštěstí velmi silný vítr odháněl většinu sirného zápachu mimo nás. Tyto výpary dokáží neopatrného člověka i zabít. Měli jsme štěstí, vulkán nám dovolil přiblížit se až skoro pod samotný vrchol. Nádherné výhledy po krajině sopečných jevů stály za to! A všichni jsme se již těšili na to, co nám duchové sopek připraví na plánovaný výstup na perlu oblasti - Avačinskou sopku !
Večer před odjezdem z tábora pod Gorelym jsme se zastavili na dalším přírodním unikátu, termální řece ve volné přírodě. Nic neobvyklého, kdyby divoká voda řeky, padající ze strmých horských hřebenů převyšujících svojí nadmořskou výškou tisíc metrů, neměla teplotu 40° C! Tyto čistě přírodní termály nazývané Viljučinskije istočniky jsou známe především léčivým bahnem. Po celodenní túře velmi příjemná relaxace. Po bahenní lázni bylo ovšem nutné se ochladit a omýt v bystřině, kde se ve velice chladné vodě snad museli klepat zimou i táhnoucí lososi. Je zajímavé, že extrémně studený a extrémně teplý potok byly od sebe vzdáleny asi jen dvanáct metrů. Nu což, v Rusku je možné všechno! Při odchodu z termálů jsme se všichni vyfotili s totemem znázorňujícím místního boha dobrého počasí. Všichni jsme si přáli jediné, ať doposud přízeň těchto bohu vydrží ještě pár dnů. Dle statistik je Kamčatka nejdeštivějším místem celého Ruska a naší výpravě přálo zatím počasí více než dost. Proč by to ale nemohlo vydržet ještě pár dnů, že ? ... konec druhého dílu

Jiří Dvořáček

Podobné články:
Do nové sezóny bez závazků - ze dne 15.03.2010 (2)
Úvodní duel rozhodl obránce - ze dne 15.03.2010 (2)
Fotbalová DIVIZE - ze dne 02.06.2008 (2)
Konkurzní řízení na funkci ředitelky - ze dne 08.04.2008 (2)
Zubaři DUBEN - ze dne 06.04.2008 (2)
Volejbalistkám se na lepší časy neblýskalo - ze dne 06.03.2008 (2)
Zaměřují se na prevenci kriminality - ze dne 14.02.2008 (2)
V boskovickém Prostoru vypukne Májová Melomania! - ze dne 23.04.2024 (1)
Plavecké medaile ve dvojboji i pětiboji - ze dne 22.04.2024 (1)
Modrý Mauritius v Boskovicích - ze dne 22.04.2024 (1)
Filmaři omezí parkování na náměstí - ze dne 22.04.2024 (1)
Pozvánka na Den otevřených dveří - ze dne 22.04.2024 (1)
V Boskovicích cílí na turisty - ze dne 19.04.2024 (1)
Medaile sbírali plavci nejen v Boskovicích - ze dne 16.04.2024 (1)
Hasiči v Boskovicích mají nového velitele - ze dne 16.04.2024 (1)
Přispějí klubům na trenéry - ze dne 16.04.2024 (1)
Kam v Boskovicích? - ze dne 16.04.2024 (1)
Čadová mistryní republiky - ze dne 15.04.2024 (1)
Dětem pořídí milionovou dřevěnou loď - ze dne 08.04.2024 (1)
Překvapení pro žáky Aikido Boskovice - ze dne 05.04.2024 (1)

Všechny články z tohoto čísla (24/2010):

Rubrika: Zpravodajství
16. K n i ž n í j a r m a r k – V á n o č n í
5. veletrh produktů označených M o r a v s k ý k r a s – regionální produkt
Aktuální provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 29. 11. - 5. 12. 2010
Anketa: Těšíte se na otevření Tesca?
Boskovické Tesco otevírá v prosinci
Brněnské Vánoce 2010 zahájeny
Cílem je spolupráce při rozvoji Jaderné elektrárny Dukovany
Den otevřených dveří na VOŠ ekonomické a zdravotnické a Střední škole Boskovice
Díky pomoci kraje zůstane bezpečnost zachována
Elektrárnu staví stále na černo
Firmy nevěří svým zaměstnancům, pořizují do aut sledovací zařízení
Hejtman ocenil úspěšné středoškoláky
Hitem letošních předvánočních nákupů jsou kuriózní dárky
Chceme umět víc než jen počítat, zaznívá z řad studentů
Kraj bude systémově pomáhat slabším mikroregionům jižní Moravy
Kraj žádá přehodnocení systému regulačních poplatků
Krajská rada schválila Plán zimní údržby silnic
Kulatý stůl k prevenci korupce
LETOS ZAOSTŘENO DO RUSKA!
Letovické nádraží prokouklo
Letovické povede Vladimír Stejskal
Mikulášská nadílka s karnevalem
Na Němčickém potoce vyroste nádrž
NEDĚLE ROZZÁŘENÁ SVÍCÍ
Pečení na vánoce se prodraží
Pedák oslaví šedesátku
Pohotovost (LSPP) se stěhuje do budovy Nemocnice Blansko
Předvánoční bionadílka
Rada kraje schválila návrh rozpočtu na rok 2011
Rok spolupráce Jihomoravského kraje a společnosti ELEKTROWIN
Silniční propojení Valtice – Katzelsdorf
Simulovali ostrý zásah na lanovce
Spisovatelé navštíví čtenáře
Unesl dcerku do Dominikánské republiky
Vánoční stromy míří na náměstí i návsi
Vedení měst a obcí v novém
Víceleté financování sociálních služeb pokračuje nadále
Viděli nové módní trendy

NEDĚLE PROVONĚNÁ DŘEVEM
POSPĚŠTE K BETLÉMU, K JEŽÍŠKU MALÉMU
PROGRAM CENTRA BOHUSLAVA MARTINŮ V POLIČCE - PROSINEC 2010
Sobotní dopoledne pro nejmenší v kině Scala
V sobotu 20. 11. začíná 18. ročník hudebního festivalu Alternativa.
ZAHÁJENÍ VÝSTAVY POSPĚŠTE K BETLÉMU, K JEŽÍŠKU MALÉMU

Rubrika: Sport
„Marečka nám každý závidí“
Derby rozhodla penalta
Fotbal v kraji za jedna
Hokejisté venku vítězní
Jiří Vorlický (FC Boskovice)
Jiří Záleský (Rájec-Jestřebí)
Junioři vzdorovali marně
Kompletní tabulky soutěží OFS Blansko
Lubomír Zapletal (Olympia Ráječko)
Mareček absolutním vítězem
Orelská florbalová liga v plném proudu
První prohra basketbalistů
Přestřelka s Brumovem
Stolní tenis zbraslavec
Svitávka i ve třetím turnaji nenašla přemožitele
Svitávka znovu první
Šprtec získal nominaci
Úspěšní plavci
Vzpěračské finále vyhrály Boskovice

Rubrika: Představujeme
Jak správně vybrat novou kuchyň?

Rubrika: Černá kronika
Policie INFORMUJE

Rubrika: Napsali nám
Barevný podzim v Mateřské škole Okrouhlá
Hejtmani vyzývají premiéra k urychlenému řešení situace ve zdravotnictví
Investice do bydlení je nejlepší penzijní plán
Přípravy na Adventní koncerty vrcholí
Rekonstrukce silnice III/41710 na ulici Nádražní v Blažovicích dokončena
Sen každého fotbalisty
Svatohubertská mše ve Křtinách
V prodejně Husqvarna Boskovice mají napilno
Z Boskovic až nakonec světa … díl 2.