Test zákaznických linek: za volání dodavateli energií zaplatíte, cena však není jasná

Autor článku: Dopisovatel, pro číslo 3/2015, vloženo dne 10.02.2015

[Stálý odkaz na článek]

Praha, 9. února 2015 - Většina zákaznických linek největších dodavatelů elektřiny a plynu v Česku jsou i na začátku roku 2015 zpoplatněny. Kolik zákazníci za jeden běžný hovor zaplatí, přitom není jasné. Většina dodavatelů cenu hovorného neuvádí, konečný účet za volání se proto může u různých firem lišit. Zavolání na zákaznickou linku a vyřízení některého z obvyklých požadavků, jako je například dotaz k aktuálnímu vyúčtování elektřiny či plynu, se může nepříjemně prodražit u 16 z 20 největších českých dodavatelů energií. Vyplývá to ze srovnání údajů, které dodavatelé zveřejňují ve svých materiálech nebo na webových stránkách. Zdarma mohou telefonem svého dodavatele kontaktovat pouze zákazníci společnosti E.ON a některých alternativních dodavatelů.

Pozor, na jaké číslo voláte

Bezplatná telefonní linka, kterou na českém trhu zatím poskytuje jen zlomek dodavatelů elektřiny a plynu, začíná trojčíslím 800. Takzvané barevné linky, které jsou zpoplatněné, bývají přitom uvedeny předčíslím 840, 841 nebo 844. Ty využívají nejen alternativní, ale také některé velké energetické společnosti. Volání na barevné linky je většinou zpoplatněno tarifem, který má volající sjednaný u svého operátora. Nelze na ně zpravidla uplatnit volné minuty nebo volání zdarma.
Pro zákazníky může být tento stav matoucí. „Běžně se v poradenské praxi setkáváme s tím, že zákazníci často ani nevědí, že telefonují na zpoplatněnou linku. Telefonní spojení totiž začínají číslicí 8, ta ale není vždy zárukou bezplatného telefonátu. Problém vidíme i v tom, že dodavatelé u svých kontaktních údajů až na výjimky neuvádí cenu hovorného,“ uvedla Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz. Běžné vyřízení zákazníkova požadavku trvá podle zkušeností zákaznických center mezi 5 až 10 minutami. Požadavky, které klienti prostřednictvím zákaznické linky řeší, jsou různé. „Nejčastěji klienti konzultují platby a vyúčtování. Stejný objem dotazů, tedy 16 procent, směřuje k informacím o smlouvě. Asi 9 procent volajících se dotazuje, jakým způsobem je možné vyřešit přepis odběrného místa,“ uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON.

Výše útraty může vyšplhat do stovek korun

Kolik ve výsledku za telefonát zaplatí, to se zákazník většinou dozví až z konečného vyúčtování operátora svých telefonních služeb. „Když uvážíme, že minuta volání stojí klienta přibližně 4 koruny, zaplatí za telefonát 20 až 40 korun. Účet za volání na zákaznickou linku se ale může vyšplhat až na několik stokorun, pokud zákazník řeší složitější požadavek a dodavateli musí telefonovat opakovaně,“ dodala Poncarová.
Bezplatně mohou zákazníci volat celkem 4 z největších dodavatelů. Z energetických společností s největším počtem zákazníků provozuje bezplatnou zákaznickou linku například E.ON, který tuto službu spustil začátkem loňského prosince. Zdarma mohou svému dodavateli volat také zákazníci společností Amper Market, Europe Easy Energy nebo Vemex.

Zákaznická versus poruchová linka

Rozdíl v přístupu dodavatelů je možné pozorovat i v případě doby provozu zákaznických linek. Není výjimkou, že operátoři velkých a zavedených dodavatelů jsou k dispozici 24 hodin denně. Do zákaznické kanceláře některých obchodníků s elektřinou a plynem se ale zákazníci dovolají jen po určitou část dne. Zkušenosti dodavatelů potvrzují, že o telefonický způsob komunikace je velký zájem. „Zákazníci preferují, pokud mají možnost řešit svůj problém telefonicky. V tomto se jim snažíme vyjít vstříc a co nejvíce záležitostí vyřídit po telefonu. Většinu požadavků se nám daří vyřešit již při prvním volání,“ potvrzuje Vladimír Vácha.
Rozlišovat je třeba také mezi zákaznickou linkou dodavatelů a poruchovou linkou, kterou provozují distribuční společnosti. Zákaznické linky jsou primárně určené k řešení požadavků souvisejících s dodávkou energií – jde například o aktualizaci smluvních údajů, přepisy odběrného místa nebo informace o využívaném produktu elektřiny či plynu. Poruchové linky slouží výhradně k nahlášení technických potíží či poruch.

O projektu EnergetickaPoradna.cz

Od roku 2012 se zabývá cenovým srovnáním elektřiny a plynu pro domácnosti, firmy i obce. Klientům připravuje nezávislé analýzy cen energií, pomáhá jím zorientovat se při výběru tarifu, poskytuje konzultace smluvních podmínek. Velký důraz klade na vzdělávání a osvětu spotřebitelů prostřednictvím odborných článků nebo seminářů.

O společnosti E.ON Energie a.s.
Energetická společnost E.ON působí na českém trhu od roku 1998 a je významným dodavatelem energií českým zákazníkům. Aktuálně dodává elektřinu celkem 1,2 milionu zákazníků a zemním plynem zásobuje více než 220 000 zákazníků, a to převážně v jižních Čechách a na jižní Moravě.
Jako významný dodavatel elektřiny a zemního plynu cítí energetická společnost E.ON velkou odpovědnost nejen za spolehlivé dodávky energie a kvalitní služby zákazníkům, ale také za životní prostředí kolem nás. Svým zákazníkům proto přináší řadu informací a služeb, které pomáhají šetřit přírodu a snižovat jejich spotřebu energií. Více informací o těchto aktivitách je možné najít na stránkách programu EkoBonus.cz na adrese www.ekobonus.cz

Kontakt pro další informace:
Petra Dvořáková

PR Manager
Médea Public Relations
Tel.: +420 601 374 161
Email: pdvo@medea.cz




Všechny články z tohoto čísla (3/2015):

Rubrika: Zpravodajství
Benešov upraví okolí kostela
Boskovice chtějí od příštího roku zakázat hazard
Boskovičtí strážníci zadrželi exhibicionistu
Česká spořitelna ve Velkých Opatovicích skončila
Děti oslavily začátek nového roku
Do krajských nemocnic zamíří investice ve výši 180 milionů korun
Jihomoravský kraj zahájil prezentaci odborného školství v obchodním centru Olympia
Koncepce slaďování rodinného a pracovního života přináší inspiraci
Kraj hodlá podpořit jedním milionem korun Komenského školu ve Vídni
Kraj podpoří Asociaci nestátních neziskových organizací
Krajské zastupitelstvo rozdělí téměř 700 milionů korun na poskytování sociálních služeb
Kunštát hledá nový zdroj vody
Letovice chtějí zpoplatnit poskytování informací
Letovice plánují hřiště pro posilování
Letovičtí budou rozdávat granty
Masopustní rej i diskotéka
Místní části plánují dostavbu obecního domu či rekonstrukci nádrže
Na brněnském výstavišti proběhlo cvičení „Amok – útok aktivního střelce“
Na výstavbu, rekonstrukce a opravy silnic je z letošního rozpočtu kraje určeno 936 milionů korun
O pokračování bezpečnostní agentury v Opatovicích teprve rozhodnou
Open Mic možností pro písničkáře
Orlovna žila maškarním karnevalem
Peníze z polévek již pomáhají
Podezřelý z jedovnické vraždy spáchal zřejmě sebevraždu
Policisté kontrolovali řidiče
Probíhají zápisy do prvních tříd, silné ročníky pokračují
Provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 12. - 22. 2. 2015
Provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 5. - 15. 2. 2015
První společné jednání Rady Jihomoravského kraje a Rady Statutárního města Brna
Představitelé kraje informovali o výsledcích madridského jednání o Grand Prix ČR
Soutěž „Nejlépe opravená kulturní památka Jihomoravského kraje v roce 2014“
Svitávka spustila nový web, změnu chystá i Kunštát
Topoly na nádraží možná čeká výměna
U Vilémovic byly nalezeny pytle s rozřezaným koněm
V Boskovicích již působí kariérní poradci
V Jasinově hořela stodola
Ve Znojmě vznikne nové stanoviště zdravotnické záchranné služby
Vláda projedná likvidaci válečné munice v Bořím lese u Břeclavi
Zahájení sbírky potravin do Potravinové banky Jihomoravského kraje

Rubrika: Kultura
Akce Muzea Blansko v březnu 2015
Filmové setkání v Boskovicích 25. února v 17 hod.
Kino Art v roce 2015
KOSHEEN se symfonickym orchestrem v Brně!
POZNEJTE DVĚ TVÁŘE VERONIKY ŠREK BROMOVÉ
Pozvánka na vernisáž výstavy Ireny Křivánkové ... "Transmise"
Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA Tomáše Polcara
Výstava vzpomene na uprchlíky
Výstavu "Transmise" si při vernisáži prohlédlo více než 300 návštěvníků

Rubrika: Sport
Basketbalisté vezou výhru z Kyjova
Blansko porazilo Ráječko, vyhrál i Kunštát
Blansko začalo debaklem
Čtyři výhry ve dvou dnech
Čtyřiadvacet medailí pro plavce
Do finále poháru dva týmy Svitávky
Fotbalisté zahájili přípravu a hledají posilu do zálohy
Fotbalistou roku David Juran, fotbalistkou Romana Čtvrtníčková
Hrachovina debakl ještě nevydýchal
Minerva prohrála v Ostrohu
Náhradní derby na konci února
Nejmladší plavci závodili v Brně
První body v kvalifikaci
První liga kolové odstartovala triumfem Svitávky
Ráječko otevře běžeckou sezonu na Blanensku
Stolní tenis Zbraslavec
Volejbalistky sbíraly jen vítězství
Vyhlásili nejlepší okresní sportovce

Rubrika: Představujeme
TEST Hyundai ix20 - nejprodávanější vůz ve své třídě

Rubrika: Černá kronika
Policie INFORMUJE

Rubrika: Napsali nám
„Shromáždit materiály a připravit výstavu nám trvalo patnáct let“
Aktuální číslo Sedmičky exkluzivně se synem Michaely Ochotské
ČSLH představil podobu medailí pro hokejový šampionát
Finská sauna pomůže při astmatu, infrasauna pročistí pleť a rozproudí lymfu
JAK JSME I LETOS NAVRHOVALI PLAKÁT PRO KAMPAŇ „ČESKO ČTE DĚTEM 2015“
Jan Plevač – hasič, Sokol a starosta Letovic
Jihomoravským podnikatelem roku se stal Jindřich Životský
Kamélie a chryzantémy –poslové Dálného východu
Kin- Ball, Frisbee Ultimate
Kurz pro pedagogické pracovníky Domu dětí a mládeže v Letovicích
Mezinárodní den epilepsie v Nemocnici Blansko
Pasivní dům usnadňuje život seniorům
Preventivní onkologický program v Nemocnici Blansko startuje
Prodej aut je v Česku nadále na vzestupu
Před 150 lety se v Brně začala psát historie genetiky
Sedlčanský jarmark
Skupina MOL sponzorem automobilového závodníka Norberta Michelisze
Test zákaznických linek: za volání dodavateli energií zaplatíte, cena však není jasná
Turisté se vracejí
V aukci Dorothea sklidily mimořádný úspěch historické zbraně z Moravy
Vinaři lákají na degustaci vín na Hustopečsku
VINAŘI MAJÍ SVÉHO MISTRA V ŘEZU RÉVY VINNÉ
Výjezd na Kometu
Zámecká jízdárna v Lednici se proměnila k nepoznání
Zapojily se děti z domovů, ústavů i známí sportovci