Test:Opel Meriva 1.6 16V – Zafira pro méně náročné-jasné prvenství v testech spolehlivosti a kvality

Autor článku: Pavel Friedl, pro číslo 24/2007, vloženo dne 11.06.2007

[Stálý odkaz na článek]

Merivě i po třech letech zůstává záviděníhodná role nejryzejšího „malého velkoprostorového“ auta.
Na první pohled Vás ohromí nadstandartní velikost prostoru. Automobil je totiž dlouhý 4052 mm, postavený na rozvoru 2630 mm. Kouzlo se povedlo! Uvnitř Merivy na podvozku malé Corsy se s veškerým pohodlím usadí čtyři dospělí cestující a k tomu si můžou vzít zavazadel "co hrdlo ráčí". Vysoká karoserie (1624 mm) je předpokladem přirozené polohy sezení, k dobru Merivě přičítáme vysoko nad podlahou umístěná zadní sedadla, která vyhovují i dospělým pasažérům. Zadní řada sedadel, která ve své době a v dané třídě, nemá konkurenci. Sedadla druhé řady lze sklápět nebo posunovat v podélném, a dokonce i v příčném směru. Tomu celému se v Merivě říká FlexSpace. Standardní prvek výbavy všech Meriv umožňuje měnit objem zavazadlového prostoru v rozmezí 405 až 560 litrů, přičemž ve voze i potom může cestovat pět resp. čtyři cestující.
Z pětimístné Merivy se k pohodlnější čtyřmístné konfiguraci dostanete sklopením zadního prostředního a poněkud úzkého dílu zadního opěradla a přisunutím krajních dílů lavice směrem doprostřed. Při dalším rozšiřování úložného objemu činí zadní dělená sedadla netypický pohyb dopředu a dolů. Vzniklá plocha je rovná, více než 1,5 m dlouhá a nad ní je 1410 l určených pro zavazadla. Sedadla zůstávají dle původního zadání stále ve voze.
Po překlopení středního dílu (20 % šířky opěradla) slouží jako loketní opěrka s úložným prostorem a dvěma držáky na nápoje. Neobvyklá je možnost vyjmutí z vozu a odnesení této
schránky, třeba i s případnými cennostmi, které nechcete nechat ve voze.
Pracoviště řidiče se pyšní pro německá auta charakteristickou volbou materiálů a pečlivým dílenským zpracováním. Všechny Merivy jsou standardně dodávány s chromovanými ocelovými dveřními klikami, které temně černému interiéru dodávají nezpochybnitelný stupeň německy chladné elegance. Za volantem není obtížné nalézt optimální polohu díky všestrannému nastavení sedadla i volantu. V interiéru je dostatek odkládacích prostor (mj. pod i pod předními sedadly).

Velký rozvor, minimální převisy a poměrně malé rozchody kol spolu s vysokou stavbou karoserie to je právě Opel Meriva. Když se řítíte do zatáčky příliš rychle, zůstává stále dost prostoru na korekce. Vyšší poloha za volantem řidiče v razantním projíždění zatáček nabádá, aby přeci jen zpomalil, protože subjektivně se Meriva blíží převrácení. Ale je to jen pocit.
Ovládání Merivy ve městě ani na dálnici nečiní řidiči sebemenší potíže. Výhled z vozu je dobrý, při parkování je třeba pamatovat na to, že automobil končí velmi těsně za zadní nápravou. Na křižovatkách občas budete proklínat malé trojúhelníkové okno se dvěma předními sloupky bránícími výhledu. Uvítal bych, podobně jako řada zákazníků, informace palubního počítače.
Šestnáctiventilový čtyřválec 1.6 o maximálním výkonu 77 kW, poskytuje vozu solidní dynamické vlastnosti. Je ale velmi citlivý na styl jízdy. Řidičům spořílkům a majitelům lehké nohy se odmění až neuvěřitelnou průměrnou spotřebou v rozmezí 5-6 litrů/100 km, při jen trochu razantnějším jízdním stylu není problém se dostat přes desetilitrovou hranici. Předností motoru je velmi kultivovaný chod a malá hlučnost i ve vyšších otáčkách. Opel Meriva je prvním námi testovaným Opelem, který má teploměr motoru!!!
Výbava, kterou měla testovaná Meriva, byla adekvátní třídě, do které Meriva spadá. Elektricky
ovládaná okna, manuální klimatizace (bez ní bychom v tom vedru byli zpocení až na zadku),
autorádio s CD včetně MP3 + 4x repro s ovládáním na volantu, dva držáky nápojů a velmi vtipně řešená kapsa na brýle místo madla u řidiče. Jako plus jsme ocenili loketní opěrku, která je mimochodem polohovatelná.

Meriva zůstává ryzí formou ve třídě malých rodinných MPV. Německá konstrukce se odráží na provedení a zpracování interiéru. Jízdní vlastnosti jsou dobré, ale výška karoserie si vynutila naladění podvozku, které nepůsobí tak jistě jako v případě robustního jízdního projevu velkoprostorové Zafiry, kterou jsme měli možnost také otestovat.

Opel Meriva je podle každoročně zveřejňovaného žebříčku renomované německé agentury TÜV nejméně poruchovým vozem. Meriva, uvedená na trh v roce 2003, za sebou nechala dalších 113 konkurentů do třech let stáří. V případě Merivy se závady projevily pouze u 1,8 procent vozů. Vítězství Merivy je ještě obdivuhodnější, pokud porovnáme její výsledek (poruchovost 1,8 %) s nejbližším konkurentem, jehož poruchovost již činí 2,6 %.

Závěrem bych chtěl poděkovat vstřícnému přístupu ze strany prodejce značky Opel ve Svitavech a hlavně panu Karlu Bednářovi, který redakci vozidlo na víkend zapůjčil. Jako příští testované vozidlo máme přislíbený NOVÝ Opel ANTARA.

Plusy
- výborné využití obestavěného prostoru
- nízká hlučnost motoru
- snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
- variabilní zavazadlový prostor (bez příplatku), téměř rovná podlaha po sklopení
- bohatá výbava
- dostupnost prvků výbavy obvyklých až ve vyšších třídách

Minusy
- specifické jízdní vlastnosti díky vyšší stavbě karoserie a malé délce
- snížení výhledu díky malým trojúhelníkovým oknům se dvěma sloupky

Opel Vám nabízí 12ti roční záruku proti korozi, dvouletou záruku na nový vůz a baterii.

Bližší informace Vám poskytne prodejce SOCAR Servis s.r.o., Lačnov 399, 568 02 Svitavy, tel.: 461 541 141, mob.: 605 827 818, fax: 461 534 182, e-mail: bednar@socar.cz.
Případným potencionálním zájemcům o jakýkoliv z modelů značky Opel z Boskovic a blízkého okolí je možné předvést vůz v místě bydliště. A to po telefonické domluvě s Karlem Bednářem na tel.: 605 827 818.


Podobné články:
Ani malé, ani velké, úsporné, praktické, variabilní FLEX IN THE CITY - ze dne 11.12.2008 (1)
Renault Koleos - když běžné auto nestačí - ze dne 01.12.2008 (1)
TEST - Fiat BRAVA - ze dne 27.06.2008 (1)
Chevrolet Aveo 1.2 pro nenáročné - ze dne 02.10.2007 (1)
Corsa: Nejpopulárnější auto našeho trhu aneb AUTO ROKU 2007 - ze dne 19.04.2007 (1)

Všechny články z tohoto čísla (24/2007):

Rubrika: Zpravodajství
Cykloturisté z Šebetova i okolí vyrazí do Telče
Děti rozdávaly řidičům obrázky
Děti se budou procházet s trpaslíky
Dobrovolníci s titulem Zasloužilý hasič se sešli v Knínicích
KRAS v uplynulém týdnu:
Mažoretky na akademii
Peníze pro obce, podnikatele či neziskovky
Poradí zahrádkářům
Prudký liják pohrozil
Představujeme: Rudolf Manoušek - Zasloužilý hasič
Předškoláčci v Knínicích jdou do nového
Světový den životního prostředí slavili i v Boskovicích
Trojnásobné víkendové oslavy ve Svitávce
Vedení Krasu minulé pondělí slib nesplnilo, zaměstnanci dostali (zase) jen zálohy
Za pokus o vraždu dostal dvanáct let

Rubrika: Kultura
Jazzový dýchánek - Velké Opatovice
Kulturní kalendář
Mariánská pobožnost znovu v Letovicích
Noc světel ozáří Boskovice
Putování za velikány a elegány naší krajiny
Výstavy v regionu:

Rubrika: Sport
Boskovičtí odjeli s debaklem
Další body sbírali ve Velenově
Dětská olympiáda odstartovala
Fotbalový servis
Nasazení rozhodčích OFS Blansko
Premiéra v Maďarsku byla docela hektická
Rozdělili peníze mládežnickým sportovním klubům
Streetball už ve středu
Šamotový plátek po třiatřicáté, přesto v novém
Tišnovskou sprintrallye vyhrál Trněný
Vydají se na půlmaraton
Vzpěrači opět posbírali medaile

Rubrika: Auto moto
Test:Opel Meriva 1.6 16V – Zafira pro méně náročné-jasné prvenství v testech spolehlivosti a kvality

Rubrika: Černá kronika
Policie informuje

Rubrika: Hubneme
Sacharidy jako hlavní zdroj energie

Rubrika: Napsali nám
Děti poznávaly vodu
Modelové aktivity, diskusní strategie
SDH Jabloňany oslavil sté výročí
Svatojánci zpívali při svatebním obřadu