Život mezi černou a bílou a Lidé třineckých železáren, takový je název dvou výstav fotografa Jindřicha Štreita. Jedná se o vůbec první rozsáhlou retrospektivní přehlídku autorovy tvorby v Nizozemsku. V sálech galerie ACEC Gebouwbude představeno více než 150 snímků. Výstava zde začíná 27. května a potrvá do 23. června 2013. Rozsáhlá retrospektiva mohla být realizována díky podpoře Českého centra Haag. „
Uskutečnit retrospektivní výstavu fotografií Jindřicha Štreita v Nizozemí bylo našim přáním už několik let. Jsem nesmírně ráda, že se nám podařilo najít vhodné prostory, kde budeme moci ukázat více než 150 jeho fotografií. Navíc Apeldoorn bude v roce 2014 hostit další ročník Fotobienále, které bude zaměřeno na současnou českou fotografii. Lepší začátek si nemůžeme přát,“ uvedla Hana Schenková z Českého centra Haag.
Obě výstavy představí Jindřicha Štreita jako humanistického fotografa a poskytnou tak nizozemskému publiku náhled do české historie i současnosti prostřednictvím silně emotivně nabitých fotografií. Snímky z výstavy
Život mezi černou a bíloupocházejí z monografie Jindřich Štreit - Fotografie 1965 – 2005. Vernisáž se uskuteční za přítomnosti autora. Účast na slavnostním zahájení potvrdil rovněž Jaroslav Horák, velvyslanec ČR v Nizozemsku.
Št
reit se ve tvorbě zaměřuje především na dokumentaci života na vesnicích, soukromí a mezilidských vztahů. Tyto aspekty jsou nosnými prvky jeho fotografií. Umělecká tvorba Jindřicha Štreita je neoddělitelná od jeho osobnosti a životních osudů. Prostřednictvím svých snímků se mu podařilo zachytit obraz reálného socialismu na českých vesnicích a zobrazit lidský uděl na venkově. Stěžejním tématem Štreitovy tvorby jsou mezilidské vztahy a každodenní život. Snímky z venkova rozhodně nevytváří dojem idealizovaného vesnického prostředí.
V roce 1989 opouští české vesnice a inspiraci hledá také na Slovensku, ve Francii, Velké Británii, Německu, Rakousku, Maďarsku, Rusku, Japonsku a v dalších zemích. V devadesátých letech do jeho tvorby vstupují další sociální aspekty života: těžká manuální práce a téma společností vymezených komunit. V tomto období tak vznikaly snímky lidí pracujících v dolech, hutích a těžkém průmyslu, snímky starých lidí, mentálně i fyzicky handicapovaných, drogově závislých, emigrantů, vězňů či různých náboženských pospolitostí.
www. czechcentres.cz