Představte si, že uvažujete o novém autě. Chcete bezpečné auto, kde sedíte výš a dobře vidíte na silnici. Chcete auto, které vás nenechá v problémech, když napadne sníh a ještě by mělo být stylové. Tak takhle nějak si podle mě vybírají auta nejen ženy.
A podobné auto, o kterém by se dalo psát ještě dlouho, vám chceme představit.
Vůz, který zvládne lehký i středně těžký terén, ale s největší pravděpodobností většinu života prožije na asfaltu. To je první verze automobilu SUV 4x4 Renault Koleos.
Redakci byl nabídnut na test od boskovické firmy AutecoBS, jakožto značkového prodejce vozů Renault, a my neodmítli. Nebo jinak řečeno, odmítnout se prostě nedalo.
Dostali jsme k zapůjčení verzi Dynamique s motorem 2,0 dCI 16V.
Pod kapotou testovaného Renaultu Koleos se ukrývá přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,0 litrů, který disponuje výkonem 110 kW (160 k) při 4000 ot./min. a točivým momentem 320 Nm při 2000 ot./min. S touto pohonnou jednotkou v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou dosahuje Koleos podle údajů výrobce maximální rychlosti 182 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 9,5 litrů, mimo město 6,2 litrů a v průměru 7,4 l na 100 km. Palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 7,1 litru na 100 km.
Kromě pohonu předních kol, umí Koleos výkon přenášet na nápravy podle momentální potřeby. Nakonec lze stiskem tlačítka zajistit, aby se obě nápravy otáčely stejně. To se v terénu nebo na zasněžené vozovce opravdu hodí. Koleos je postaven na 17ti palcových litých kolech obutých na pneumatikách 225/60 – 99H.
Pochválit musím dvojité víko kufru. Otevřít se dá jen jeho horní část, ale když nakládáte něco těžšího, můžete si otevřít i spodní část. Odkládacích míst na drobné věci je po vozidle dost, místa pro cestující taky.
V interiéru auta posádku přivítá přívětivý vzdušně působící prostor. Design palubní desky na první pohled odhalí značku Renault, ale bez zvláštních módních výstřelků.
Před tříramenným sportovně působícím volantem je přístrojová deska, v níž je ukryta trojice kruhových přístrojů. Ve středové konzole má své místo ovládání duální klimatizace a autorádio s CD a MP3 přehrávačem a velice solidním sound systémem. Za řadící pákou na středovém tunelu má své místo ovladač poloautomatické ruční brzdy. Ruční brzdu Renaultu Koleos je sice nutné zatáhnout při zastavení (spuštěný motor), ale při rozjezdu stačí zařadit rychlost, sešlápnout plynový pedál a automobil se automaticky sám odbrzdí. Pokud zastavíte a vypnete motor, ruční brzda se automaticky aktivuje.
Pozice za volantem je poměrně vzpřímená. Přední sedadla mají dostatečné boční vedení a i při delších cestách se na nich cestující cítí pohodlně, i díky středně tuhým výplním. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici dostatek prostoru pro své nohy i hlavy a mohou si nastavovat sklon děleného zadního opěradla. Nejen děti potěší stolky umístěné na zadní straně předních sedadel.
Zavazadlový prostor Koleosu nabízí přijatelný přístup, jehož jediným mínusem může být nákladová hrana ve výšce 0,75 m. Při základním pětimístném uspořádání uvádí výrobce objem zavazadelníku 450 litrů a po sklopení sedadel druhé řady může být zvětšen na 1380 litrů. Při nesložených zadních sedadlech je zavazadlový prostor dlouhý 915 mm a po sklopení sedadel se prodlouží na 1640 mm. Zajímavým příspěvkem ke zvýšení praktičnosti je sklápění zadního sedadla ze zavazadlového prostoru.
Do interiéru při jízdě i po méně kvalitních českých silnicích plných děr neproniká téměř žádný hluk od kol a posádku neruší ani aerodynamický hluk nebo zvuk motoru. Přes poměrně měkké nastavení podvozku se Koleos při přejezdech příčných i podélných nerovností na silnici nijak nepříjemně nepohupuje. Při rychlejším průjezdu zatáčkami Koleos dobře drží zvolenou stopu. Výborné jsou brzdy se systémem ABS, které mají postupný, avšak nekompromisní nástup.
Koleos vyniká před konkurenty v kategoriích, které zrovna nejsou typicky offroadové, ačkoli poctivý základ pohonu všech kol dodává Nissan X-Trail. V prvé řadě je to prostornost v interiéru, která snese srovnání s velkoprostorovými modely. Pak je tu také mimořádně dobré odhlučnění kabiny i samotného motoru. Mimochodem, mnoho lepších turbodieselů v této kategorie nenajdete.
Renault s novým modelem splní požadavky specifické skupiny zákazníků. Ti, kteří už netrvají na nekompromisních terénních schopnostech, ale spíše žádají velké a bezpečné auto s dostatkem místa a odpovídajícím pohodlím. Výhodou Koleose bude také bohatá výbava, která je už při současných ceníkových cenách zajímavou nabídkou.
V současné době probíhá AKCE: sleva + vánoční bonus v hodnotě 80.000,- Kč. Cena testovaného vozu je po odečtu všech slev 639 900,- Kč a můžete uplatnit odpočet DPH.Výbava testovaného vozu:
Nárazníky v barvě vozu, podélné střešní lišty, ABS a EBV automatické zamykání dveří při rozjezdu, 8x airbag, přední mlhovky, zrcátka v elektrice a vyhřívaná, dešťový a světelný senzor, tónovaná skla, posilovač řízení, parkovací senzory vpředu i vzadu, palubní počítač – 7 funkcí, tempomat s omezovačem rychlosti, poloautomatická ruční brzda, elektronická karta místo klíčku, elektrické ovládání všech oken, kožený volant + řadící páka, loketní opěrka vpředu s osvětlením, osvětlení zavazadlového prostoru, dělené zadní sedadlo 1/3 a 2/3 sklopné do roviny, středová loketní opěrka na zadních sedadlech, sklopné stolečky, automatická dvouzónová klimatizace, klimatizovaná schránka spolujezdce, úložný prostor 28litrů pod podlahou spolujezdce, otvor pro lyže (nebo dlouhé předměty), autorádio s přehrávačem CD a MP3 + jack vstupem a 6x repro,
PlusyKomfortní odpružení
Tichý a výkonný motor
Bohatá standardní výbava
Prostorný interiér
Velmi dobré odhlučnění kabiny
Výborný zvuk audiosoustavy
Rovná ložná plocha po sklopení zadních sedadel
Minusyvysoká nákladová plocha cca 0,75m
Kontakt na nejbližšího prodejce: AUTECO BS spol. s r.o., Komenského 9, Boskovice, tel.: 516 454 453, fax: 516 454 483,
www.autecobs.cz, prodejce Vít Včelař, tel.: 722 513 391.