ProART ve Vile Tugendhat

Autor článku: Dopisovatel, pro číslo 9/2014, vloženo dne 05.05.2014

[Stálý odkaz na článek]

Vila Tugendhat a ProART Company uvedou ve světové jevištní premiéře polozapomenutý mystifikační balet USPUD Erika Satieho

Dvoudílný taneční večer Martina Dvořáka představí první scénické uvedení ojedinělého mystického klavírního baletu Erika Satieho USPUD a současné "elektro-akustické" choreografie Emoticon.

(Brno) ProART Company a Martin Dvořák se ve své tvorbě zaměřují na netradiční scénická uvádění děl vážné hudby. Po předchozím uvedení projektů s Filharmonií Brno - Foreign Bodies, a Stravinského Příběhu vojáka či komorních inscenacích Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata a String Quartets - se ve svém dalším dramaturgickém směřování ProART rozhodl pro uvedení křesťanského mystického či mystifikačního baletu Erika Satieho USPUD.

Uspud je hudební divadlo vzniklé v roce 1892 a autorem označené za "křesťanský balet o třech dějstvích" s textem J. P. Contamine de Latoura. Dodnes však není jasné, v jakém smyslu měl být text v baletu prezentován, není jasná ani žádná přímá vazba k partituře. Existuje několik koncertních verzí, kdy je text volně recitován přes hudbu či naopak uveden pouze projekčně na plátně. Text totiž není komponován k notám ani do rytmu. Pouze je a vybízí k volnému režijnímu a interpretačnímu zpracování.

Uspud byl původně zamýšlen jako stínohra pro uvádění v nočním klubu na Montmartru. Satie ho zde nakonec opravdu uvedl, ale není nikde doloženo v jakém či zda vůbec v nějakém scénickém pojetí. Uspud byl poté představen jako skladba řediteli pařížské Opery, ten ji však pro scénické uvedení zamítl. Uspud je totiž podivná a komplikovaná skladba, parodie a vážný akt současně, neúplné a "neproveditelné" konceptuální gesto.
Co jím Satie zamýšlel, není zřejmé. Hudbu totiž není možné hrát na nástroje uvedené v partituře. Dílo je často vnímáno jako parodie na operu a tehdejší wagneristický gesamtkunstwerk. Text může být vnímán i jako parodie, pocta či variace na Flaubertův text Pokušení svatého Antonína. Jako ukázka ironického podtextu díla může posloužit část prvního dějství, označené jako "zvuk trubky", komponované však pro smyčcový kvartet. (!)

V druhé části večera bude uvedena choreografie Emoticon s hudbou současného hudebního tělesa Piano Interrupted Tomase Hodge a Franze Kirmanna stejně jako Satieho nejznámější skladby Gymnopediés.
Koncept choreografie se nese ve střetu nového a starého, současného s minulým. Stejně jako budova vily ve své době radikálně změnila vnímání a estetiku architektury, je i zde hudební kompozice střetem moderní klavírní skladby 20. století s tou současnou. Klavírní akustická skladba tu naráží na elektronické kompozice 21. století a láme se do nového tvaru, bližšího posluchači dnešní mladé generace. Oba interpreté - Irene Bauer a Martin Dvořák - zde hledají možný dialog mezi pevnou strukturou Satieho partitury a zvukové volnosti Hodge a Kirmanna. Ve svobodném sevření stěn vily jde o profesní zpověď dvou výjimečných osobností tanečního divadla. Dialog akustických nástrojů - klavíru a smyčců - s elektronikou tu stojí jako výchozí bod pro jevištní dění, které v sobě nenese potřebu narativnosti ani jiné dějové sdělnosti, nýbrž emocionálního naplnění pohybového a hudebního vyjádření. Posledním aspektem je živý doprovod Richarda Pohla, který kromě interpretace Satieho skladby hledá vlastní přístup, jak vstoupit do živého dialogu s reprodukovanou hudbou, resp. se samotnými tanečníky. Půjde tedy současně i o "střet" živé a nahrané hudby.

Ojedinělost projektu je umocněno premiérovým uvedením ve Vile Tugendhat v Brně, která tak poprvé v novodobé historii nabídne své prostory pro realizaci tanečního projektu a nepřímo tak odkáže k době minulé, kdy na témže místě byla provozována taneční škola. Není to tedy poprvé, co tanec do vily zavítá. Představení bude dále uvedeno v Praze, Bratislavě, Budapešti a Drážďanech.
Na projektu se bude podílet kromě choreografa, režiséra a interpreta Martina Dvořáka také klavírista Richard Pohl, herec Městského divadla Brno Aleš Slanina a tanečnice ProART Company Irene Bauer. Kostýmní návrhy budou dílem výtvarnice Jindry Rychlé.

USPUD_emoticon
Creation ProART 2014

Režie, choreografie: Martin Dvořák
Hudba: Erik Satie, Tom Hodge, Franz Kirmann
Kostýmy: Jindra Rychlá
Účinkují: Irene Bauer, Martin Dvořák, Aleš Slanina
Klavír: Richard Pohl
Fotografie: Marek Procházka

PREMIÉRA: 19., 20. a 21. května - VILA TUGENDHAT, Černopolní 45 Brno
REZERVACE A PRODEJ VSTUPENEK
Cena vstupenky 300,- Kč
Vstupenky lze rezervovat na emailu: info@tugendhat.eu nebo telefonicky na čísle: +420 515 511 015.
Kapacita jednoho tanečního vystoupení je 30 diváků.

Projekt je uveden v produkci Vily Tugendhat a ProART Company za finanční podpory Statutárního města Brna, Nadace Život umělce a Státního fondu kultury ČR.

Alena Pajasová
ProART

executive director

+420604121216 (CZ)
+41774637591 (CH)

office@proart-festival.cz
www.proart-festival.cz


Všechny články z tohoto čísla (9/2014):

Rubrika: Zpravodajství
Boskovice získaly cenu za péči o památky
Černá Hora bude mít vlastní mlékomat
Hazard zatím neomezí
Kruhový objezd na Lipůvce je uzavřen
Křetínka prošla úklidem
Mají rekord i nové pivo
Na Okrouhlé zatravní hřiště
Nemocnice platy snižovat nebude
Nové byty v Letovicích
Ocenili sociální služby
Opravili sportoviště i školní zahradu
Památková zóna prokoukne
Policie zadržela pracovníka boskovické radnice
Provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 1. - 11. 5. 2014
Provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 8. - 18. 5. 2014
Rekonstrukce přivaděčů běží dle plánu
Restaurace skladovala nezdaněný alkohol
Sociální služby jsou na rozcestí
Sportovní hala se prodraží o šest a půl milionu korun
V Letovicích stoupá zájem o družinu
Vanovický kostel získal třetí místo
Zámky startují sezónu. V Lysicích a Kunštátě očekávají návrat krále

Rubrika: Kultura
15. ročník Letních shakespearovských slavností Brno 2014

Rubrika: Sport
Boskovický volejbal je znovu ligový
Do sezóny vstoupili vítězně
Dvojí závody pro plavce
Hokejisté míří do Barcelony
Junioři Svitávky slaví titul
Kunštát uťal sérii oslabených Boskovic
Kunštát využil šance i kvalitnější lavičku
Letovice hostily hokejové mistrovství
Pohár Drahanské vrchoviny odstartoval
Šafářová vyhrála v poháru
Vavřík nastřílel hattrick
Vyhrály jen Boskovice
Výsledky fotbalových soutěží _15. a 21. kolo
Výsledky fotbalových soutěží _20. kolo
Vzpěrači reprezentují na mistrovství

Rubrika: Černá kronika
Další smrt na železnici
Nepřežila střet s autobusem
Policie INFORMUJE
Výbuch způsobila pyrotechnika

Rubrika: Napsali nám
2. výstava fotografií CHRUDICHROMY V PROMĚNÁCH ČASU aneb Vracíme se ve vzpomínkách
Boskovické běhy představí svou oficiální píseň
Delegace kraje navštívila Žilinský samosprávný kraj
Evropský den melanomu 2014 v Nemocnici Blansko
Hejtman zahájil jednání s župany slovenských krajů
Hradní jarmark na Svojanově 10. a 11. května 2014
JÁ VIKTORKA …. . . aneb z deníku lamičky 8. díl
Jak jsme přivítali Jaro
Jihomoravský kraj hospodařil tradičně bez chyb
Jižní Morava se představí na výstavě EXPO 2015 v Miláně
Knihovníci z Poličky zvou na výstavu malíře Valdemara Sokola
Kraj podpořil Regionální agrární komoru
Letošní Noc s Andersenem si děti I a II. třídy užily
Nový interaktivní web Mattoni přináší zajímavé informace
ProART ve Vile Tugendhat
Projekt „Veselé zoubky“ v 1. třídě ZŠ Svitávka
Před 150 lety byla založena Občanská záložna v Letovicích
Příběhy z MSSS Boskovice IV. Alzheimerova choroba - příběh pečující rodiny
Setkání s místopředsedou KDU-ČSL Mgr. Janem Bartoškou
Společenská odpovědnost firem by měla být samozřejmostí
Šlápněte do pedálů s Českým rozhlasem Brno
Tmavomodrý festival 2014
Turnaj Coca-Cola Cup 2014 vrcholí. Ve hře o Superfinále je také tým z Blanska
Víka barokních rakví se po zrestaurování vrátila zpět do Kostnice
Za ODS do SENÁTU MUDR. KAREL PODZIMEK