Představujeme: Prof. Miroslav Kšica – „badatel a objevitel starého umění“

Autor článku: Ctirad Burget, pro číslo 22/2007, vloženo dne 31.05.2007

[Stálý odkaz na článek]

Spousta z Vás jistě někdy shlédla televizní pořad o pravěkém umění, navštívila muzeum, kde jste se mohli kochat replikami prastarých jeskynních maleb či si ze školního vyučování pamatuje výklad o Věstonické Venuši. Je pravděpodobné, že některé z děl jste na výstavách či v muzeích mohli vidět díky práci profesora Miroslava Kšici. Tento rodák z vesničky Černovice nedaleko Kunštátu žil od svých čtyř let do konce druhé světové války v Lysicích. Od padesátých do devadesátých let minulého století podnikl čtrnáct velkých expedicí, během kterých prozkoumal a shromáždil podklady o 1.300 nalezištích na území Ruska a okolních zemí. Nyní žije a pracuje v Brně, soupis jeho odborných publikací obsahuje více než dvě stovky položek, uspořádal přes padesátku výstav doslova po celém světě a v lexikonu „Who is who in rock art“ byl označen za nejvýznamnějšího teoretika pravěkého umění ve světě. Dokáže dlouze a poutavě hovořit o skalních kresbách a o ztvárnění žen v pravěkém umění. Jakoby naši pravěcí předkové už tehdy znali pojem „femme fatale“, tedy osudová žena. S prací profesora Miroslava Kšici se nyní můžete seznámit například ve výstavní síni státního zámku v Lysicích, kde je až do 24. června otevřena výstava s názvem Umění staré Eurasie, kterou připravil s jeho „femme fatale“, tedy svoji ženou Olgou Kšicovou. Vstupte prosím do prostředí pravěkého umění, do prostředí nevšedních objevů, do prostředí dávno zapomenutých nástrojů, uměleckých technik, do prostředí světových kongresů a významných výstav. Vstupte do života profesora Miroslava Kšici.
Jak jste se vlastně dostal k pravěkému umění, k oboru, který změnil celý váš život?
To je dlouhá historie. Navštěvoval jsem uměleckoprůmyslovou školu ve Valašském Meziříčí, ale do mých studií a vlastně do života všech vstoupila druhá světová válka. Její část jsem byl totálně nasazený v Drážďanech. Po válce jsem se vrátil do školy a pak šel studovat do Brna. Z architektury jsem přešel ke studiu etnologie a historie. A v mém životě se objevil boskovický rodák, profesor Karel Absolon, významný archeolog a speleolog, kapacita ve svém oboru, mimo jiné objevitel známé Věstonické Venuše. Ten významně ovlivnil moji budoucnost a směřoval mě k tomu, abych odjel studovat do zahraniční, protože u nás už jsem se neměl moc toho naučit. A tak jsem odjel studovat na pařížskou Sorbonnu. Následovaly cesty po celém světě a to jak expediční, tak samozřejmě na kongresy a odborné semináře.
Ze školy si spousta z nás pamatuje umělecké výtvory pravěkých lidí v Altamiře nebo jeskyni Lescaux, tedy v západní Evropě. A samozřejmě naše naleziště na jižní Moravě či u Přerova. Asijské lokality, tedy místa, které jsou páteří vaší práce jsou u nás skoro neznámá. Čím si to vysvětlujete?
Ono taky v těch padesátých letech minulého století, kdy jsem s výzkumy a expedicemi začínal, a i vlastně později byly tyto lokality velmi málo probádané. Nebyly v podvědomí lidí, protože prostě bylo jen málo nálezů z těchto míst a skoro nikdo je systematicky nemapoval. A i proto mě právě profesor Karel Absolon připravoval na výzkumy v těchto oblastech. Říkal, že na rozdíl od centrální Evropy nejsou tyto končiny prozkoumány a chtěl, abych se právě oblasti Ruska a přilehlým asijským zemím věnoval. A tak se také stalo – věnoval jsem se a stále se věnuji kavkazským zemím, zemím střední Asie, lokalitám Sibiře, Bajkalu i dálnému východu. Jsou to neobyčejně bohaté a zajímavé oblasti. Mnoho míst se vyhnulo rychlému postupu civilizačních „vymožeností“, a tak vazby na starý způsob života a zvyky jsou vskutku silné.
Vám se podařilo takříkajíc přenést ty mnohdy velmi rozměrné nástěnné malby z míst jejich nálezů až k očím návštěvníků vašich výstav. Popište nám ve zkratce onu originální metodu.
Mnohokrát jsme při našich expedicích tuto metodu s úspěchem využili. Spočívá v podstatě v ručním kopírování díla na papír. Pokud je to možné, používáme čínský bezdřevý papír, protože je velmi tenký a dobře zachycuje malbu včetně veškerých detailů. Tento papír se připevní na stěnu či jiné místo, odkud výtvor přenášíme. Rukou, většinou v tenké lékařské rukavici, nanášíme připravený grafitový prášek a jemně přejíždíme po připevněném papíře. Malba se krásně kopíruje na papír. Na jakousi konzervaci postačí například lak na vlasy, který malbu jemně zalakuje. Z místa nálezu odebírám malý vzorek horniny, abychom později při rekonstrukci byli schopni věrně znázornit i barvu podkladu, na kterém se originál díla nachází.
Vy jste i velkým odborníkem na znázornění žen v pravěkém umění. Přibližte nám některá díla a zajímavosti.
Znázornění žen prošlo v pravěkém umění zajímavým vývojem. Jistě jste si všimli, že někdy jsou ženy znázorněny velmi věrně, někdy naopak velmi abstraktně. To souvisí s celkovým vývojem pravěkého umění. Například u ztvárnění žen z doby ledové si můžete všimnout, že ženy jsou dosti korpulentní a s velkými ňadry. To souviselo s tím, že další pokolení bylo odkázáno na několikaleté kojení a ženská ňadra tak byla vnímána jako velmi významný prvek pro přežití rodu. Naopak v době neolitu, tedy v mladší době kamenné se výsledky neolitické revoluce promítly i do uměleckého ztvárnění ženy. Pěstování kulturních plodin a chov zdomácnělých zvířat znamenalo, že děti mohly být, podobně jako dnes, poměrně brzy vyživovány mlékem zvířat a obilnou kaší. Nebyly tak závislé na dlouhém kojení. Ženská ňadra vlastně ztratila svou takřka magickou moc a to se projevilo i v umění – ňadra se znázorňovala celkem malá, zdůrazněny byly většinou boky a hýždě. Novým ideálem ženy byla bohyně úrody. Když už jsme u ztvárnění žen v pravěku, musím dodat, že máme veliké štěstí. Jižní Morava je totiž nejbohatší oblastí na ženské sošky na světě vůbec. Jiné lokality jí v tomto směru vůbec nemohou konkurovat. Z mých nálezů rád zmíním sedmatřicet centimetrů vysokou sošku ženy z Hlubokých Mašůvek. Má široké boky, velmi malá ňadra a zdůrazněný klín. Obličejové rysy má jen velmi lehce naznačeny. A když už jsme u žen, za zmínku jistě stojí, že příští rok uplyne 100 let od objevení jedné z nejproslulejších ženských sošek – Willendorfské Venuše, jejíž originál je možno shlédnout v přírodovědném muzeu ve Vídni. Soška je stará asi 29 tisíc let a je tak o pár tisíciletí starší než její věstonická sestra. K tomuto významnému stoletému výročí připravuji i novou knihu.
Vy jste studoval v Paříži, vystavujete doslova po celém světě a nemalou část zeměkoule jste projel. Jakými jazyky mluvíte a jaký k nim máte vztah?
Kromě svého rodného jazyka mluvím ještě francouzsky, rusky, anglicky a německy. Učil jsem se i španělštinu a italštinu, ale v nich moc silný nejsem. Spousty přednášek jsem měl v němčině, hodně vystavuji právě v Německu a tak nejlépe mluvím právě němčinou. Mám k ní velmi blízký vztah, je to pro mě vlastně jakýsi druhý rodný jazyk.

Text a foto: Ctirad Burget


Podobné články:
Představili jsme Vám v roce 2007 - ze dne 07.01.2008 (1)
Představujeme 2007 - ze dne 07.01.2008 (1)
Představujeme: Evangelická farářka Lenka Freitingerová - ze dne 07.01.2008 (1)
Představujeme – Taneční skupina Balanc a Darina Slámová - ze dne 27.11.2007 (1)
Představujeme: Úspěšná orientační běžkyně Markéta Tesařová - ze dne 23.10.2007 (1)
Učitelka na cestách - Genna Hegyeshalmy - ze dne 09.10.2007 (1)
Půvab s vůní oktanů - Hana Geršlová - ze dne 04.10.2007 (1)
Zakladatelé Nového sdružení zdravotně postižených - Alena a Bořivoj Rašovští - ze dne 27.09.2007 (1)
(Po)krevní sestry - Ludmila Jančová a Jiřina Konopáčová - ze dne 09.08.2007 (1)
Představujeme: Trenér úspěšných plavců Jan Horák - ze dne 24.07.2007 (1)
Po stopách Pygmejů - Alena Žákovská a Milan Daněk - ze dne 20.07.2007 (1)
Představujeme: Lucie a Lenka Kučerovy a jejich miláčci Beauty s Jessicou - ze dne 25.05.2007 (1)
Představujeme: Milovník oblíbených velorexů Tomáš Kostík - ze dne 29.04.2007 (1)
Představujeme: Ne úplně všední učitelka Jaroslava Patloková - ze dne 24.04.2007 (1)
Představujeme: Nejen skvělý bubeník Petr Prosser - ze dne 17.04.2007 (1)
Představujeme: Boskovická výtvarnice Libuše Baďurová - ze dne 10.04.2007 (1)
Pozorovatel světa z ptačí perspektivy - Luděk Procházka - ze dne 02.04.2007 (1)

Všechny články z tohoto čísla (22/2007):

Rubrika: Zpravodajství
(Proti)kuřácká anketa
Absolventi si užívali slavnostní chvíle
IDS v kostce
Integrovaný dopravní systém má pořád své mouchy
Koncepce veřejné zeleně se dočkala aktualizace, novou výsadbu budou platit i investoři
Která prostranství tedy čeká změna?
Mateřská školka Na dolech slavila
Město si kupovat zeleň v sídlištích nebude!
Náměstek slíbil při návštěvě pomoc
Otevřou plácek pro děti
Představujeme: Prof. Miroslav Kšica – „badatel a objevitel starého umění“
Připomínáme si Světový den bez tabáku
Psi tancovali v Blansku
Sloup opět olympijský
Škola potřebuje zateplit
z Našeho pohledu
Za netopýry do Moravského krasu

Rubrika: Kultura
Kultura v kostele
Kytka a dýchánek
Muzejní noc již potřetí

Rubrika: Sport
Den plný tenisu a čokolády
Dívky ze ZŠ Slovákova uspěly v krajském finále
Fotbalové vyšší soutěže
Fotbalový servis
Milan Šustek si skvěle zatrénoval
Mladí plavci se utkali na krajských přeborech
Nasazení rozhodčích OFS Blansko
O stupínek si polepšili
Olympiáda prvňáčků nenadchla jen nejmenší školáky
Streetball opět v Boskovicích
Trojitý triumf žáků ze Svitávky

Rubrika: Černá kronika
Policie informuje
Senioři bývají snadným terčem pro zloděje

Rubrika: Hubneme
Hubneme – glykemický index potravin

Rubrika: Kassikova kronika
Neděle 20. května 2007 REPECHY
ROZPISY VYJÍŽDĚK NA MĚSÍC ČERVEN

Rubrika: Napsali nám
Besedovali s europoslancem
Kam s ním?
Kulturní kalendář
Maturity začali obhajobami
Tonda Obal docestoval do ZŠ ve Svitávce
Změna provozovatele LSPP v Boskovicích Odezva na výroky z tiskové konference zveřejněné v místním ti