V polovině loňského roku začal platit pro řidiče na silnicích v České republice nový silniční zákon. Jeho součástí je i bodové trestání přestupků. Po velkých diskusích byl přijatý systém hodnocen jako přísný. To se projevilo i v prvních měsících po jeho zavedení, kdy prudce poklesla nehodovost na našich silnicích, byla znát větší ohleduplnost řidičů k chodcům a i k sobě navzájem. Řidiči vozidel si úzkostlivě (někdy až na úkor plynulosti dopravy) hlídali dodržování pravidel silničního provozu. Setkání s příslušníky policie na silnicích bylo nesmírně bolestivé pro naše peněženky a to vše umocněné obavou z možného odebrání řidičského průkazu po dosažení příslušného počtu bodů.
Uvedené uspokojení nad stavem dopravy netrvalo dlouho. Jak už to bývá, pokud není prováděna kontrola dodržování pravidel nebo je nedostatečná, pravidla se obcházejí či nedodržují. A tak po roce bylo možno ze statistik vyčíst, že nárůst nehodovosti ve srovnání červenec 2006 a červenec 2007 je o jednu pětinu vyšší, počet úmrtí vzrostl o 55 procent. Dle policejních údajů 48 % všech přestupků tvoří přestupky způsobené rychlou jízdou. Všechny obce a města zaznamenaly v posledních letech nárůst dopravy a nedá se očekávat její pokles do budoucna. Je tedy na místě otázka: Co je možné udělat pro větší bezpečnost na našich silnicích?
Odpověď není vůbec jednoduchá. Zcela jednoznačně by se měl zlepšit dohled na silnicích a systém postihu řidičů. Zvýšení počtu kontrol a více policistů na silnicích bylo možné zaznamenat jako velkou prioritu nového vedení policejního prezidia. Novela zákona ukládá přivolávat policisty k nehodě při škodě nad 50 tisíc korun. V rámci objektivnosti je však třeba připomenout, že policisté dnes musí vyjíždět často i k banálním dopravním nehodám, hlavně u vozidel pořízených na leasing. A to je jeden z vážných důvodů, který brání jejich větší preventivní a kontrolní činnosti. Je třeba připomenout, že od loňského roku mohou silniční kontrolu provádět i příslušníci městské policie a tím bylo obcím a městům umožněno kontrolovat a postihovat přestupky v dopravě. Nárůst policistů na silnicích má ovšem svoje limity v jejich počtu a potřebě plnit další úkoly, vyplývající z jejich práce.
Důležitým pomocníkem ve sledování dodržování pravidel je využití kamerových systémů a radarů. Již v celé řadě měst existuje systém využití kamer pro zachycení přestupků v dopravě. Problémem je cenová dostupnost takového systému, která není často dosažitelná pro menší obce. V poslední době se velice rozšířil nákup radarů obcemi, které využívají příslušníci městské policie k prokazatelnému zaznamenávání rychlé jízdy a pořízené údaje předávají obecním úřadům s rozšířenou působností, které přestupky v dopravě řeší s řidiči. Již dnes je ovšem problém v rychlosti řešení přestupků, který je limitován počtem pracovníků úřadu. Na říjnové schůzi Poslanecké sněmovny ČR se v rámci novely třetího čtení zákona o silničním provozu navrhuje zakotvit do zákona možnost měření rychlosti vozidel v silničním provozu soukromými subjekty. Uvedený návrh je vyvolán četnými požadavky hlavně menších obcí, které nemají městskou policii a přesto chtějí řešit rychlost průjezdu aut po jejich obci. Soukromé subjekty budou moci tuto činnost zajišťovat na základě oprávnění a to dle podmínek stanovených policií a uvedené záznamy budou povinni odevzdávat neprodleně obecním úřadům s rozšířenou působností.
Změny v systému postihů řidičů (bodovém systému) probíhají průběžně. První novela platí od konce srpna a mění některé postihy. Např. ruší pokutu 50 tisíc a zákaz řízení na dva roky pro cyklisty a řidiče, kteří zraní sami sebe. Za zastavení a stání na místech pro invalidy již nedochází k odebrání řidičského průkazu. Naopak zavádí sankci 10 tisíc za zakrývání dopravní značky. V právě projednávané novele zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel se vytváří možnost pro řidiče, kteří nebudou mít více jak deset bodů z učiněných přestupků, si jednou za rok požádat o umazání 3 bodů po předložení osvědčení absolvování kurzu bezpečné jízdy. Taková žádost nebude uspokojena, pokud dojde k přestupkům ohodnocených více jak 6 body (např. řízení pod vlivem alkoholu). Uvedený návrh se snaží ocenit ty řidiče, kteří získali body za menší přestupky a jsou ochotni se nechat opakovaně proškolit a tím vytvořit předpoklad, že budou jezdit bezpečněji.
Bezpečnost na silnicích závisí hlavně na nás. Žádné nařízení, žádné sankce nejsou všelék. Přesto je třeba, aby kontrola byla účinnější a pravidelnější, aby přestupky byly řešeny rychle a razantně. Jedině tak si řidič uvědomí, že pravidla se dodržovat musí.
Poslanecká kancelář Františka SiveryDny pro veřejnost – vždy pondělí a to
V Blansku, Rožmitálova č.14 - od 15.30 – 17.30 hodin
V Boskovicích, kpt.Jaroše č. 8 - od 12.30 – 14.30 hodin
Individuálně je možné dohodnout schůzku na telefonu 603883072
Další kontakt : e-mail :
frantisek.sivera@boskovice.czsiveraf@psp.cz