Izrael 2010-11-18

Autor článku: Dopisovatel, pro číslo 25/2010, vloženo dne 05.12.2010

[Stálý odkaz na článek]

Svatá země je zemí, která byla posvěcena kroky patriarchů a proroků.
…Je to země, v níž se starobylé Boží přísliby naplnily příchodem Mesiáše, našeho Pána Ježíše Krista…
…Tato země byla svědkem jeho kázání a zázraků, jeho smrti a vzkříšení i seslání Ducha svatého na církev… Benedikt XVI
…Pro nás křesťany je to země Ježíše Krista – země evangelia. Pro židy je zaslíbenou zemí a pro muslimy – svatostánkem…
Odjížděla jsem odpoledne v neděli 21.března do Brna - odtud nás odvezl letištní autobus do Ostravy. V ranních hodinách 22. března jsme byli přímo fascinováni v Tel Avivu krásným letištěm BEN GURION (první premiér státu Izraele) - tak jako rozkvetlou přírodou i celou zemí…
V přistavených autobusech jedeme do městečka Ain Karem, které je poblíž Jeruzaléma. V kostele Narození Jana Křtitele hraje na varhany a zpívá mladá dívka, celé okolí je překrásné a provoněné květy. Jdeme úchvatnou krajinou nahoru, kde je další kostel - Navštívení P. M. - na nádvoří je ve 41 jazycích napsán Magnifikat a všude kolem překrásné palmy, květiny…
Pokračujeme v cestě do Betléma na oběd, ubytování a chvíli odpočinek. Odpoledne vyjíždíme do Jeruzaléma. Navštěvujeme památník Yad vashem - muzeum holocaustu - obětem 6 milionů vyvražděných Židů. Od jedné svíčky uprostřed se šíří světlo jako hvězdy na nebi, procházíme setmělou místností, kde se neustále čte seznam všech dětí, které zahynuly, Další památník je stan vzpomínek, kde jsou na zemi nápisy všech koncentračních táborů. Památníkem je i sousoší, věnované učiteli Janusu Korczakovi, který doprovázel své žáky až do koncentračního tábora. Další památník je věnován varšavským Židům, kteří se vzbouřili. Pak si jedeme prohlédnout parlament – Knesset a sedmiramenný svícen Menorah – který jim věnovala Anglie při vzniku státu. Na svícnu jsou zobrazeny biblické výjevy – stmívá se, jdeme do hotelu…
Po snídani – švédský stůl – jedeme autobusem přes zeď a kontrolní stanoviště do Jeruzaléma : Jerušalaim – město pokoje. Do Jeruzaléma vedlo 8 bran - Zlatá brána je zazděná a kolem islámské hroby… Dostáváme se k další hlídce u Zdi nářků - tašky - rentgen - jdeme na chrámovou plošinu, kterou nechal rozšířit Herodes pro chrám, uprostřed mešita - Skalní dóm – Vznešená svatyně - muslimové ji postavili r. 638 kalifem Omarem, zlatá kopule je slitina hliníku a zlata, přispěl i jordánský král Husejn - uvnitř je kámen, na kterém stávala archa úmluvy a je to místo, kde Abraham měl obětovat Izáka. Muslimové ho mají v mešitě jako místo, odkud Mohamed na okřídleném koni vstoupil na nebesa…
Máme krásný výhled na kostel Maří Magdalény a Dominus Flevit. Zpět přes nádvoří a brány jdeme přes hlídku ke Zdi nářků - muži musí mít u zdi přikrývku hlavy, při modlitbě se pohybují, aby zapojili i tělo, ženy jsou zvlášť.
…Jdeme po schodech do staré části města. Vidíme židovské hroby, zlatýsedmiramenný svícen Menorah, který nechal zhotovit ruský boháč…
Sionskou branou vcházíme na Sion, prohlížíme památky, máme nádherný rozhled a jdeme místy, kde se právě natáčí film z doby Krista…
V Betlémské bazilice jsme u místa narození Ježíše – je zde mnoho lidí, procházíme rajskou zahradou – kostelem Kateřiny Alexandrijské, vidíme jeskyni Mléka a Davidovu studnu…stmívá se a odjíždíme…
Ráno opět přes kontrolní stanoviště a jedeme k Božímu hrobu, vstáváme brzy, aby tam nebyla fronta. Prohlížíme si ohromnou baziliku a přilehlé kaple… Po bohoslužbě se jde křížová cesta, ale opačně od 14. zastavení k prvnímu – máme volno …
…odpoledne jedeme palestinskou čtvrtí na vrchol Olivové hory (dům zelených fíků) – místo odkud Ježíš vyjížděl na oslátku do Jeruzaléma – vidíme jeskyni, kde přebýval Ježíš - místo, kde naučil apoštoly Otčenáš, kde apoštolové složili modlitbu Věřím v Boha – při odchodu k dalším zajímavým místům okradli Palestinci jednoho z našeho autobusu. Byla volána policie a ta odvezla okradeného a 2 fotografy , kteří rychle zareagovali a krádež nafotili… Díváme se z Olivové hory na kostel Dominus Flevit a směrem na Getsemanskou zahradu a místo hrobu Panny Marie - odcházíme…
Další den jedeme přes Samařskou, Judskou a Negerskou poušť do Galilee. Cesta z Jeruzaléma do Tiberia je dlouhá 200 km - první zastávka je Jardenit, místo obnovení křestních slibů. Další místo je hora Blahoslavenství, krásné místo – řádově sestřičky se o zahradu dobře starají, z hory vidím na kostel primátu sv. Petra, ale nejdříve jedeme k Tabga I – rozmnožení 2 ryb a 5 chlebů - v Galilejském jezeře jsem našla kamínek s okem (jako ryba), kousek dál je restaurace s rybou sv. Petra. Po přestávce a jídle v restauraci jedeme do Kafarnaum.
Naše část jede lodí do města Tiberias, zbytek autobusem. Tiberias bylo římské město, sídlo židovské velerady. Ubytování v Tiberias v C hotelu - lepší než v Betlémě…
Ráno po snídani směřujeme do Kány, místa proměnění vody ve víno, mše svatá, obchody…
… Cestou odbočujeme do vesničky Naim, kde Ježíš vzkřísil chudé vdově mrtvého syna. Kostel nám odemykají Palestinci, naproti je mešita a před kostelem se pasou husy. Další zastávka je pod horou Tábor, někdo jde nahoru pěšky a o to víc se může kochat nádhernou vonící a rozkvetlou přírodou…
Další cíl Nazaret, je vidět z hory Tábor, jdeme do města - nad bazilikou je kostel se zlatou kopulí v místech, kde stávala synagoga v době Ježíše. Kostel Zvěstování Panny Marie patří františkánům - strop tvoří květ (Nazaret – znamená květ), otvor symbolizuje působení Ducha svatého… Vidíme další památky i židovskou synagogu s mikvou na očišťování.
Jedeme dál do Haify - nejdříve si z autobusu prohlížíme zahradu a modlitebnu náboženství Bahai
- Sajid Ali Muhamad chtěl spojit všechna náboženství v jedno, ale zabili ho - na místě jeho hrobu postavili svatyni (1943 – 1953). Zastavujeme u kostela a kláštera Stella Maris (hvězda mořská)…
Odjíždíme autobusem - cestou prší a je krásná duha – oblouk od země k zemi… ihned mi došlo – duha je přece symbolem lásky Boží k lidem… jedeme zpět do Jeruzaléma a Betléma.
Po snídani vyrážíme do Betánie (Lazarium).
… čekáme až se uvolní kostel, prohlížíme okolí, díváme se na Lazarův hrob, kousek nad hrobkou je řecký kostel, mešita a zase postavená dělící zeď (má být po dokončení dlouhá 800 km, financují ji Američané, staví izraelské firmy a pracují palestinští dělníci) – jedeme k hoře Pokušení, stojí zde klášter. Kousek od kláštera vede lanovka ale jsou zde i prodejní stánky. Dojíždíme do staréhoJericha.
Navštěvujeme i obchodní dům, prohlížíme zajímavé okolí… Další zastávka je Kumrán –  našlo se zde více než 900 zbytků svitků z dob Ježiše – 5 Mojžíšových knih - svitky jsou z papyrusu…
… Po chvíli zastavujeme v oáze En Gedi, kde je i přístup k Mrtvému moři. Zde se dělíme na 2 skupiny, někdo zůstává zbytek odpoledne u moře, další skupina jde na Masadu. Teplota u moře je 21o C, moře vytváří vlny a mnozí z nás vodu ucítily i trochu v očích. Masada je skalní pevnost, plocha 8ha - v roce 70 po Kristu, když byl Jeruzalém rozbořen a římské legie za vlády Tita dobyli celou Palestinu se sem uchýlili zéloti. Bránili se 3 roky, nakonec všichni muži co měli s sebou ženy a děti - je zabili, pak vylosovali 10 z mužů, kteří pobili ostatní. a nakonec sebe navzájem. Římští vojáci našli jen 967 mrtvých těl. Přežila jen jedna žena a 5 dětí, která vydala svědectví.
Z Masady se skupina vrací lanovkou dolů do autobusu a jede také k moři.
Cestou odbočujeme k údolí Vadi Kelt , dnes je zde jen 5 klášterů – jeden je řecko-ortodoxní - je zde nádherná krajina ... Tudy pravděpodobně také chodil Ježíš. I tady čekají Palestinci na nějaký peníz. Vracíme se do Betléma…
… Je Květná neděle a všichni se těšíme, že uvidíme průvod a možná se i zapojíme – … ale nedostali bychom se včas na letiště…
…Beru si kousek palmové ratolesti, uctíváme Jezulátko, které leží na oltáři… Brána, přes kterou jezdíváme je už zavřená, musíme objíždět dlouhou cestu a tak jedeme ven z Jeruzaléma. V pátek mají svátek muslimi, v sobotu židé a v neděli křesťané… Jedeme na pahorek Herodion, a po přestávce na Šalamounovy nádrže - vše je na palestinském území a tak tomu odpovídá i pořádek…
Po obědě jedeme ke kostelu Marie, Královny Palestiny – prohlížíme zajímavé okolí…
Poslední zastávka je Jaffa (dnes již součástí Tel Avivu). Naposledy se procházíme teplým dnem kolem moře a obdivujeme krásu všude kolem…
Potkávali jsme se během našeho zájezdu i s neuvěřitelnými kontrasty v této překrásné zemi. Poznali jsme mnoho dobrých lidí. Setkávali jsme se s mnoha poutníky z různých částí světa, neboť Květná neděle byla pro všechny křesťany velmi přitažlivá…
Vzpomínky na krásná svatá místa nám všem zůstanou a poneseme si je dál svou každodenní cestou životem. Protože určitě jsme se všichni dívali a všechno prociťovali nejen hlavou ale i s r d c e m

Marie Ženatová

Všechny články z tohoto čísla (25/2010):

Rubrika: Zpravodajství
ACISION PŘIJME DO POBOČKY V BRNĚ 40 PROGRAMÁTORŮ A TESTERŮ
Aktuální provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 13. - 19. 12. 2010
Aktuální provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 6. - 12. 12. 2010
Anketa : Jste spokojeni s údržbou místních komunikací?
Blanenská nemocnice je nejlepší v kraji
Brno patří mezi umělecky nejzajímavější místa v České republice
Cestující čekají novinky
Evropské vánoce v tradicích lidové kultury
HRAD SVOJANOV V ZIMĚ
Chystají sbírku pro psí útulek
Karel Gott přišel
Kateřinská jeskyně odhalila medvědí život
Mateřská centra prokouknou
Mikulášská nadílka i vánoční skřítci ze Švédska
Muž zemřel pod sutinami
Na skleníku oslavili šedesátku
Nátěry, které drží už 100 let
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2011
Opatření na Svratce se neminula účinkem
Opět opraší volební urny
Ozvěny XV. ročníku Semináře britského filmu v Uherském Hradišti
Předvánoční bionadílka
Rekonstrukce silnice III/4292 v Uhřicích (okr.Vyškov) dokončena
Sněhové frézy a multikáry měly napilno
Svojanovský advent
Školní hon 2010
TRADIČNÍ VÁNOČNÍ JARMARK
V centru Brna zítra vyroste obývací pokoj, výtěžek z akce bude věnován charitě
Vylepšili výuku
Zájem o očkování klesl

Rubrika: Kultura
"Nošovice" Víta Klusáka v předpremiéře v Brně s účastí režiséra
Betlémy zdobí kulturní dům
Exkluzivní koncert : Scooter přijíždějí do Brna!
Chystají výstavu kachlí
JAN PRAŽAN / Truchlivý bůh (Diarios Negros)
NEDĚLE S VŮNÍ SKOŘICE ___ Tvořivá adventní dílna
Olomoucký S Klub přivítá vybranou společnos
Přípravy na Adventní koncerty vrcholí
S Martinovou a Musilem „Až na vrcholky hor!
Varhanní koncert ve Vískách

Rubrika: Napsali nám
5. Metropolitní ples 2011
Izrael 2010-11-18
Nejvíce hledáme slevy cestou do práce nebo při obědě
Poděkování
Týden modliteb v Blansku
Z Boskovic až nakonec světa … díl 3. poslední
Život v náručí přírody, život v souznění s přírodou…