Corsa: Nejpopulárnější auto našeho trhu aneb AUTO ROKU 2007

Autor článku: Dopisovatel, pro číslo 17/2007, vloženo dne 19.04.2007

[Stálý odkaz na článek]

Nová Corsa čtvrté generace , označené kódem „D“, kterou jsme měli možnost otestovat při zkušebních jízdách je větší a bezpečnější než předchůdce, a to o značný kus. Měří již 4 metry a spoluvytváří nové standardy pro subkompaktní třídu. Ta už nyní dosáhla parametrů, ještě před nějakými pěti lety obvyklých mezi auty nižší střední třídy. Nová Corsa je právem nejpopulárnější auto nejen díky velmi sympatickém designu, ale i solidnímu vnitřnímu prostoru, velkorysé konstrukci a nadprůměrné výbavě. Během prvních týdnů v autosalonech dosáhla několika historických prodejních rekordů. Zrodilo se jedno z nejhezčích aut ve své třídě. Ostatně minulá Corsa měla co říct k současnému designu i po dlouhých sedmi letech výroby, analogicky totéž platilo ve své době i o kulaté Corse B.
Nová Corsa je víc než jen městský vozík. Pokud ji však budete používat v této roli, sáhněte po verzi s automatizovanou převodovkou Easytronic. Manželka či dcera vás za to jistě pochválí. My jsme měli možnost právě tu verzi otestovat s motorem čtyřválec 1,2 16V a můžu Vám zodpovědně říct, že i muži si přijdou na své. Ústrojí Easytronic není klasický „automat“, ale robotizovaná mechanická převodovka. A proto na místě řidiče nenajdete obvyklý spojkový pedál. A co víc, budete spolupracovat s řadicí pákou, která se prakticky neliší od voliče samočinné převodovky. Jak probíhá jízda s ústrojím Easytronic? S řadicí pákou v poloze N Start spustíte motor a poté ji snadno přesunete do polohy A/M. Tím aktivujete samočinný režim a po sešlápnutí pedálu akcelerátoru se vozidlo uvede do pohybu. Tato převodovka dále nabízí ruční řazení, přičemž k tomuto úkonu stačí „šťouchnout“ do páky směrem dopředu či dozadu – tím dojde ke změně převodových stupňů směrem nahoru, resp. dolů. Aktuální režim nebo stupeň se pak zobrazí na dobře čitelném displeji umístěném v číselníku otáčkoměru.
Jak jsme se přesvědčili již po prvních ujetých kilometrech, převodovka Easytronic značně ulehčuje ovládání automobilu. To uvítají jistě dámy, které se nehodlají zatěžovat manipulací se spojkovým pedálem. Samočinný režim se ovšem podle našeho názoru efektivně uplatní jen při pojíždění v dopravní špičce. Podle našich zkušeností totiž „vytáčí“ převody zbytečně vysoko nad 3000 otáček za minutu, což se projevuje především větší hlučností. A tak při běžné jízdě doporučujeme využívat možnost ručního řazení. Musíte mít přitom stále na paměti, že nejde o klasický „automat“. Rozdíl pochopíte v situaci, kdy potřebujete prudce akcelerovat. Funkci kick-down, tedy rychlé „podřazení“, v Corse s ústrojím Easytronic víceméně nenajdete. Místo toho mnohdy zaznamenáte jisté zpomalení. Inu, změna převodů v automatizovaném ústrojí si nějakou tu sekundu vyžádá, což vám například při předjíždění může hodně zvýšit hladinu adrenalinu v krvi.
Testovaná Corsa uspokojila propracovaným stylingem, architektonickým ztvárněním interiéru i příjemnými jízdními vlastnostmi. Ocenili jsme u ní též celkem bohatou výbavu. Úroveň Comfort standardně zahrnuje kupříkladu čelní airbagy řidiče a spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním či posilovač řízení. Výrobce samozřejmě nabízí mnoho příplatkových prvků, mezi nimiž nechybějí třeba boční bezpečnostní vaky, klimatizace, ABS a elektrické ovládání oken předních dveří.
Jsme příjemně překvapeni solidně zpracovaných materiálů. Plasty i čalounění jsou velice solidní až konkurující astře. Corsa je vysoké auto a poskytuje dost prostoru pro opravdu velké dveře, který také konstruktéři ihned využili. Dopředu se nasedá velmi příjemně. Péče byla věnována mechanice dveří, které jen klapnou a mírným tahem se nechají otevřít, poté stačí lehce bouchnout a dveře doklapnou. Snadno se manipuluje i s víkem kufru, které je skloněné a poskytuje příjemný přístup do zavazadlového prostoru. Ten je rozdělen výklopnou a vyjímatelnou poličkou na dvě horizontální poloviny. Nevyniká rozměry, ale dokonale využitelným tvarem a solidně zpracovaným čalouněním.
Uvnitř vozu se prvních několik okamžiků cítíme jako v mírně zmenšené Astře. Přístrojový štít, volant, řadicí páka, rádio a některé ovladače. Podobný je i styl a dezén interiérových panelů, i když Corsa si odpustila trochu okázalosti své větší příbuzné a zaměřila se více na nadčasovost. Corsa je globální auto a je to znát – musí se líbit lidem tří kontinentů.
Usedáme do sedaček a bez větších slabin podepřou celá záda; kéž by to o sobě mohly říct některé vozy střední třídy. Ač poskytují pouze omezené možnosti seřízení, nabízejí skutečně nadprůměrné pohodlí a 183 cm vysoký redaktor v nich najezdil celkem 610 km za dva dny bez bolesti zad či nadměrné únavy. Podepřely mu také celá záda. Vhod by přišla loketní opěrka.
Ergonomie se drží velmi dobrého firemního standardu a mechanické vlastnosti i zpětná vazba páček, koleček i tlačítek přesně vyhoví jemné evropské ručce. Umístění všech ovladačů ctí zavedené zvyky, konstruktéři už naštěstí uklidili nepřehlednou záplavu tlačítek na středové konzole, známou ze starších Oplů. Zůstalo však poloautomatické ovládání ukazatelů směru, na které je třeba si zvykat; tvůrci naštěstí zlepšili jeho ovládací logiku, která se nyní podobá BMW. Bohužel jsme museli vyplnit i kolonku „minus„ a sice za hluboko utopený multifunkční modul ovládání světel. Po nastartování se rozzáří podsvícení přístrojové desky a trvalé svícení po zapnutí zapalování. Pochvalu připisujeme jednodotykovému ovládání všech oken –chvályhodnému opelovskému zvyku; proti tradicím však chybí vyhřívání zpětných zrcátek.
Opel svoje klienty vždy rozmazloval a nová Corsa v této tradici pokračuje. Celá posádka má v rámci třídy hojný dostatek místa i světla a čtyři dospělí se mohou klidně vydat na dlouhou cestu – pohodlí budou mít dost a nadměrného hluku se také bát nemusí. Zadní si navíc mohou nastavit sklon opěradla, nebo použít trojici opravdu účinných hlavových opěrek. Délka jejich sedáku by slušela i mnohým kompaktním modelům.
Potěší dotažené detaily - klimatizace fouká tam kam má a chladí opravdu rovnoměrně celý prostor, aniž by napodobovala meluzínu, ve dveřích jsou kromě velkých spodních kapes se stojánky na PET-láhve ještě dvě menší např. na papírové kapesníky či žvýkačky, samozřejmostí jsou tři stojánky na nápoje a velmi solidní zvuk audioaparatury. Originálním a funkčním detailem jsou dva prosvětlené knoflíky na středové konzole, které plní noční interiér měkkým oranžovým světlem a snižují únavu očí.
Výhled skrz obří čelní sklo dohání ve vertikálním směru, co mu ubraly velmi tlusté A-sloupky na šířku. Bohužel se v okně zrcadlí stříbřitá ozdobná lišta na palubní desce. Nadprůměrný výhled poskytují obě asférická zpětná zrcátka, použitelné je na dnešní dobu velmi slušně i vnitřní. Znamenitě účinkují jednodílné stěrače i výkonné potkávací světlomety. Jednoznačný obraz poskytuje i přístrojový štít, jehož horní polovina se ovšem schovává za věncem volantu, pokud je nastavený nízko. Chybí už tradičně teploměr vody.
Startujeme zcela syrový agregát (v okamžiku převzetí k testu měl najeto necelých 1400 km). Odhlučnění jednotky je nadprůměrné a Corsa se zařadila po bok tichošlápků.
Jízda s Corsou se dá vnímat dvěma pohledy. Ten první poví, že se vezeme v dospělém autě, jehož tuhost lze vnímat i subjektivně a které poskytuje velmi příjemný komfort a optimálně naladěný podvozek - tužší. Uvnitř je i na dálnici ticho k povídání celé posádky nezvýšeným hlasem a nikdo netrpí nepohodlím. Všimli jsme si zejména pečlivě utěsněných dveří, jimiž nefouká, a účinné ventilace i klimatizace.
Na druhé straně ovšem paradoxně stojí pohonná jednotka, jejíž výkony sice stačí na klidnou a defenzivní jízdu a po městě ovšem požadavky na dynamické svezení plní váhavě a neochotně. Moc se jí nechce pružně zrychlovat, a tedy ani předjíždět. Lepší požitek při svižnější jízdě nám poskylt spínač S-sport pro sportovní jízdu, kdy automat řadí až ve znatelně i slyšitelně vyšších otáčkách.
Velmi potěšila spotřeba - za celý test podle palubního počítače průměrných 6,5 l/100 km při svižné, ale nijak dynamické jízdě. Optimisticky jsme čekali od moderního motoru možná o celý litr méně, ale nezajetý motor na tom nese vinu.
Závěr
Mezi kompakty, nově už čtyřmetrové, přišel velice silný hráč. Přinesl si nadprůměrný důraz na pohodlí posádky, velmi širokou příplatkovou výbavu, v níž nechybí například nezávislé topení s dálkovým ovládáním, vyhřívaný volant či unikátní výsuvný nosič na kola ze zadního nárazníku Flexi Fix, kterým bohužel námi testovaná Corsa vybavena nebyla. Nechybí ani hned zpočátku široká nabídka motorů, mezi kterými si vybere téměř každý; za ty silnější je ovšem třeba nepříjemně doplácet po obou základních motorizacích. Velkou výhodou je i design - tradičně velmi silná zbraň malého Opelu. Situace mezi subkompakty se začíná podobat vroucímu kotli a novou Fabii nečeká lehký život!

Základní cena vozu 249.900,-
Cena vozu s testovanou motorizací 349.900,- (1.2 16V Easytronic)


Plusy
elegantní design
prostorný, solidně zpracovaný a komfortní interiér
při řízení pocit většího auta
výborné odhlučnění
snadné ovládání
velmi dobrý kompromis mezi komfortem a kontrolou
pohodlná a rozměrná sedadla
široký výběr příplatkové výbavy
solidní zaváděcí ceny a průhledná cenová politika
široká škála motorů
1,0 12V ( 44kW / 60k )
1,2 16V ( 59kW / 80k )
1,4 16V ( 66kW / 90k )
1,6 Turbo ( 132kW / 180 k ) pro model OPC
1,3CDTI (55 kW / 75k )
1,3CDTI ( 66 kW / 90k )
1,7CDTI ( 92 kW / 125k )
Minusy
špatně dosažitelné, maličké ovladače mlhovek


Podobné články:
Ani malé, ani velké, úsporné, praktické, variabilní FLEX IN THE CITY - ze dne 11.12.2008 (1)
Renault Koleos - když běžné auto nestačí - ze dne 01.12.2008 (1)
TEST - Fiat BRAVA - ze dne 27.06.2008 (1)
Chevrolet Aveo 1.2 pro nenáročné - ze dne 02.10.2007 (1)
Test:Opel Meriva 1.6 16V – Zafira pro méně náročné-jasné prvenství v testech spolehlivosti a kvality - ze dne 11.06.2007 (1)

Všechny články z tohoto čísla (17/2007):

Rubrika: Zpravodajství
Ambrozek zavítal do Boskovic
Boskovická MAS připravila soutěž
Boskovičtí podělili neziskovky
Dlužníků ubývá, pohledávky zůstávají
Město dělá vše proto, aby se lidé mohli osvěžit u vody
Nad školkou budou byty
Nepovolená „áčka“ z města zase zmizela
Od května bude na státní silnici objížďka, starostové mají strach z kolapsu
Průmyslová zóna brzy přivítá největší firmu
Řidič podle policie za nehodu nemohl
Služby s novými službami
Šebetovští představí rekonstruovaný kiosek
Úklid přehrady se vydařil
Vedení nemocnice vidí první rok svého působení jako přelomový
Vzdušné síly nad Boskovickem

Rubrika: Kultura
Čtyřicet mladých myslivců prokazovalo svoje vědomosti
Letovičtí předváděli svůj talent
Multimediální megashow Večernoje Bozako
Představujeme: Ne úplně všední učitelka Jaroslava Patloková
Vypukne každoroční rej čarodějnic!
Zlatá udice

Rubrika: Sport
Divize
Fotbalový servis
Nasazení rozhodčích OFS Blansko
Nevstřelili gól ani napočtvrté, proto nevyhráli
Pavel: V útoku se trápíme
Plavecké závody v Hodoníně
Se zástupci okresního fotbalového svazu diskutoval Pavel Mokrý
Taktizování se vzpěračům vyplatilo
Úspěšná sezóna stolních tenistů Orla Boskovice

Rubrika: Auto moto
Corsa: Nejpopulárnější auto našeho trhu aneb AUTO ROKU 2007

Rubrika: Černá kronika
Další smrtelná nehoda
Policie informuje
Traktorista v potoce

Rubrika: Hubneme
Hubnutí a nebezpečí alkoholu…

Rubrika: Kassikova kronika
Neděle 15. dubna 2007

Rubrika: Napsali nám
Akordeonový koncert posluchačů brněnské konzervatoře
Amazing City nejen s hvězdným Oakenfoldem
Unie Katolických žen v Boskovicích pomáhá
Velikonoční turnaj ve stolním tenise
Za perlami Jižní Moravy