Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava slaví jubileumVojtová: Pět let pracujeme pro rozvoj turistiky v krajiBRNO 15.6.2011 - Jihomoravský kraj je oblastí s bohatým turistickým potenciálem, který tvoří jedinečné kulturní dědictví, stále živé lidové tradice, mimořádné přírodní bohatství. V regionu je velké množství nejrůznějších subjektů zaměřující se na oblast cestovního ruchu. Aby jejich práce a vzájemná spolupráce byla efektivní, byla před pěti lety v Brně založena Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava (CCRJM).Centrála začala pracovat v České republice jako jedna z prvních regionálních organizací cestovního ruchu s celokrajnou působností. Svoji cestu si musela od začátku sama najít. Za uplynulých pět let činnosti ale dosáhla viditelných výsledků a získala mnoho zkušeností, o které se dělí s dalšími vznikajícími organizacemi působícími v cestovním ruchu. „Postupně jsme v CCRJM vyprofilovali několik témat, která cíleně rozvíjíme, například značku Moravia Convention Bureau pro kongresovou turistiku, Top výletní cíle Jižní Moravy, Ochutnejte Moravu a jiné. Základem činnosti CCRJM je spolupráce. Rozvíjíme vztahy nejen s partnery uvnitř regionu, ale také s dalšími tuzemskými i zahraničními regiony. Spolupracujeme se školami zaměřenými na cestovní ruch, vzdělávacími a metodickými aktivitami podporujeme růst kvality služeb v této oblasti. Region zastupujeme také na nejrůznějších veletrzích nebo prezentačních akcích,“ informovala ředitelka Centrály Zuzana Vojtová.
Podle ní centrála dbá na to, abychom nabízeli vše, co je možné v kraji reálně očekávat, ale především co je pro kraj příznačné, v čem je tento region zvláštní a ojedinělý, v čem se odlišuje od sousedních regionů.
Je to především vinařství, folklór a také slunné podnebí. Jižní Morava je často charakterizována jako přívětivý a pohostinný region. V roce 2010 obdržel dokonce ocenění v soutěži časopisu Travel Trade Gazette „Turistický region, kde jste se setkali s nejlepší kvalitou přijetí“ a v roce 2011 ocenění za vstřícnost přijetí. Druhou významnou skupinu specifik tvoří statutární město Brno – veletržní město, centrum kultury a akademického dění, vědy a výzkumu. To se s vinařským regionem velmi dobře doplňuje i v oblasti kongresové turistiky a incentivních programů.
Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Václav Božek na dnešním workshopu k jubileu centrály ocenil, že tato instituce za pět let své existence prokázala schopnost získávat pro kraj a jeho cestovní ruch prostředky z vnějších zdrojů, především z evropských fondů. „Bez její aktivity by tyto peníze nebyly,“ řekl Božek a připomněl význam přeshraničních projektů centrály, například projektu TOP cílů na jižní Moravě a v Dolním Rakousku. Na většinu svých akcí k propagaci cestovního ruchu na jižní Moravě centrála získává prostředky z
dotačních titulů Regionálního operačního programu Jihovýchod, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Operačního programu příhraniční spolupráce Rakousko – Česká republika a od Jihomoravského kraje. Projekty jsou většinou zaměřeny na tvorbu produktů nebo jejich rozvoj, provázání spolupráce soukromého a veřejného sektoru, kvalitativní růst nabídky a navazující marketingové kampaně. CCRJM spolupracuje na svých aktivitách s cestovními kancelářemi a agenturami, průvodci v cestovním ruchu, ubytovateli, poskytovateli služeb, provozovateli turistických cílů nebo informačními centry měst a obcí a v mikroregionech.
Centrála se snaží postupně budovat kvalitní informační systém na webových stránkách. Nejnavštěvovanější turistické atrakce prezentuje v rámci projektu TOP výletní cíle na webu
http://www.vyletnicile.cz/.
http://www.jižní-morava.cz/, nebo třeba
http://www.kudyznudy.cz/.
Nejdůležitější projekty z historie Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava:*Posílení image regionu Jižní Morava a rozvoj informovanostiVznikly tematické turistické nabídky, série dárkových předmětů (s motivy L. Janáčka a Věstonické venuše), podrobné turistické mapy.
*Kongresová a incentivní turistika v regionu Jižní MoravaCílem projektu je zvýšit využití potenciálu kongresové, veletržní a incentivní turistiky v regionu Jižní Morava a městě Brně, posílit spolupráci mezi podnikateli v této oblasti cestovního ruchu a veřejným sektorem. (www.moraviaconvention.cz)
*Regionální rezervační systémRezervační systém zprostředkovává v režimu online rezervaci ubytovacích kapacit a v další fázi také připravuje rezervaci turistických balíčků. (
http://www.jizni-morava.cz/)
*EUREGIOtour.net Cílem je vytvoření fungující přeshraniční sítě mezi pracovníky v cestovním ruchu, která umožní výměnu zkušeností, informací a především lepší vzájemnou komunikaci. Byla vytvořena řada nových turistických balíčků, které jsou propagovány v obou sousedních destinacích – na jižní Moravě a ve spolkové zemi Dolní Rakousko.
* ZIELE – TOP – CÍLE V rámci tohoto projektu byla ve spolupráci s partnerem z Dolního Rakouska vytvořena skupina Top výletních cílů jižní Morava. (
http://www.vyletnicile.cz/ )
*Propojení webových aplikací cestovního ruchu za účelem posílení webové prezentace a zvýšení informovanosti o turistickém potenciálu jižní MoravyCílem projektu bylo zhotovení informačního systému, který propojil zainteresované subjekty cestovního ruchu a zefektivnil sdílení a shromažďování dat o turisticky zajímavých místech a akcích. (
http://www.jizni-morava.cz/)
*Ochutnejte MoravuCílem projektu bylo vyvolání diskuse o regionální gastronomii a řada marketingových kroků – sběr tradičních receptů, recenze gastronomických zařízení. (
http://www.ochutnejtemoravu.cz/)
*Netradiční místa pro netradiční setkáníProjekt nabídne na trhu dosud nezpracovanou nabídku hradních a zámeckých sálů a jiných netradičních prostor vhodných pro pořádání oslav životních událostí, ale i dalších společenských setkávání.
*Kam jedešV rámci tohoto projektu vzniklo a bylo odvysíláno více než 60 dílů televizních výletů po jižní Moravě.
*Svatojakubská cesta Záměrem projektu je podpora pěší a cyklistické turistiky, zapojení památek s duchovní tématikou do cestovního ruchu v kraji. (
http://www.jakubskacesta.cz/)
*Zažít kraj vína a památek na koleCílem je vytvoření koordinované příhraniční cykloturistické nabídky ve spolupráci s rakouským partnerem.