Bývalá učitelka přiblížila poměry na waldorfské škole, ta nařčení odmítá

Autor článku: Lukáš Lorenc, pro číslo 2/2015, vloženo dne 26.01.2015

[Stálý odkaz na článek]

Boskovice * Nový princip výchovy malých dětí měla na boskovický trh přinést v minulém roce založená Waldorfská školka. Učitelka Marie Königová, která ve školce skončila na přelomu roku, však přišla s tvrzením, že během působení ve školce a zejména na praxi ve Žďáru nad Sázavou, přišla do kontaktu se spoustou nepravd, dokonce i fyzickým trestáním dětí. Její odmítavý postoj pak měl vést k výpovědi. Waldorfská iniciativa má na obvinění zcela opačný názor a jakékoliv podobné metody odmítá. Za vším vidí především neochotu učitelky přistoupit na jiný trend výchovy. A nad následujícími obviněními jen nevěřícně kroutí hlavou.
„Předem bych ráda uvedla, že na každém alternativním přístupu v pedagogice lze najít mnoho pozitivního. Problém nastává, setkáte-li se s fanatismem. Když je Vám řečeno, že máte zapomenout vše, co jste se dosud naučila, protože je to špatně, něco na tom nesedí,“ myslí si Marie Königová, podle které byl problém zejména v nadmíře užití antroposofie, tedy duchovní filosofie. „Podle českých zákonů nesmí být ve školách náboženství předkládáno a být součástí výuky. Na pedagoga je ale tlačeno, aby se vzdělával v oblasti antroposofie a přijal ji za svou. Přitom je v mnoha ohledech minimálně kontroverzní. Například mi panem Barešem bylo opakovaně řečeno, že waldorf je pravda. Jednou z myšlenek je, že existuje pouze jedna jediná pravda a pro demokracii není místo. Opakovaně se též diskutuje o tom, zdali lze antroposofickou společnost zařadit mezi sekty,“ dodala.
K projektu boskovické waldorfské školy se připojila v květnu 2014 na základě inzerátu. „Od začátku bylo okolo spousta nepravd a omylů prezentovaných veřejnosti. Například prezentování otevření mateřské školy, i když bylo jasné, že nemůže být splněna většina kritérií a nebyla podána žádost na MŠMTV v září 2013. Přesto na přihláškách v dubnu 2014 byla uvedena mateřská škola. Třikrát se také měnilo hledání prostoru, ale ani jeden nebyl vyhovující. Podobné to bylo i se stravováním. Není tedy divu, že se většina přihlášených dětí v průběhu léta odhlásila,“ přiblížila s tím, že přišla na možnost fungování školky jako Centra služeb pro rodinu. „Spojila jsem se s ředitelem ZŠ Štefánikova, úžasným a ochotným člověkem, který nám pronajal prostor v samostatné budově, umožnil užívat zahradu i školní jídelnu.“
Podle boskovické waldorfské iniciativy byla situace trochu jiná. „Jsme paní Königové velice vděčni, protože nám pomohla budovat projekt, který jsme chtěli vybudovat už delší dobu. Odvedla velký kus práce, zejména v době, kdy my jsme začínali ztrácet síly. Jsme jí za to vděčni a byla za to náležitě ohodnocena. Od počátku ale znala filosofii, která bude centrum zaštiťovat, vzhledem k tomu, že nebyla, stejně jako v současné době nikdo z iniciativy, odborníkem na waldorfské vzdělání, dohodli jsme se, že bude absolvovat praxe či kursy. Měla být dočasně jediným skutečným odborně vzdělaným pedagogickým pracovníkem v rámci naší iniciativy,“ reagovalo vedení boskovické waldorfské iniciativy. „Přihlášky do centra byly tvořené právě paní Königovou. A co se antroposofie týká, pořádně ani nedokážeme říci, co to je. Natož ji prosazovat,“ doplnil člen výboru Josef Bareš.
Hlavní rozkol přišel v listopadu minulého roku. „Byla jsem vyslána na pracovní cestu do Waldorfské třídy MŠ ve Žďáru nad Sázavou. Tamní paní učitelka mi byla prezentována jako odborník a mentor. Zažila jsem však věci, které podle mé mnohaleté praxe nejsou normální, což jsem konzultovala s bývalou kolegyní, pracující jako výchovná poradkyně na ZŠ. Třeba tresty za zavřenými dveřmi, kdy se paní učitelka zavře se třemi chlapci do umývárny, a přestože nevím, co se za dveřmi dělo, tak zbytek třídy seděl dál na koberci ve stresu, protože nevěděli, co se děje. Cítila jsem, že jsou děti stále pod tlakem. Šokoval mě také názor paní učitelky na fyzické tresty, kdy prohlásila, že než složitě vysvětlovat, raději plácnout dítě po ruce. To je pro mě nepřípustné. K tomu mi bylo řečeno, že se má dítěti vysvětlit, že se netrestá ono, ale jen jeho ruka. Když jsem o tomto informovala pana Bareše a paní Kejíkovou, sdělili mi, že s tím souhlasí a vychází to z antroposofie, dle které se ruce a nohy připojili k tělu člověka jako poslední a jsou tak uzpůsobené k volnímu jednání. Tím pádem netrestáte dítě, ale jen ruku,“ přiblížila. „Dále například tříletý chlapec seděl na vysoké židli a kýval nohama, bylo to nepřípustné narušení. Při volné hře jsem neviděla žádný řád. Neřízený pohyb, rozházené hračky a hlavně starší chlapci měli agresivní sklony prosadit svou. Při obědu posadila učitelka děti k polévce, a přestože venku mrzlo, otevřela na ně okna,“ pokračuje.
„Pochopila jsem, že waldorfská pedagogika žije režimem, kde je jakékoli narušení nepřípustné. Neviděla jsem, že by se dítě během dne šlo napít mimo svačinu a oběd. To dostali půl hrníčku a tím to končilo. A když se asi pětiletý chlapec ozval, že nedostal nalito, kontrolovala paní učitelka hrníček se slovy, běda ti, jestli lžeš. Druhý den jsem odmítla do Žďáru odjet, dokud vše neproberu s boskovickými nadřízenými. A tím jsem zřejmě začala být nepohodlným člověkem, který nebude slepě a nekriticky dodržovat přinejmenším diskutabilní postupy,“ myslí si.
„Nikdo z nás u toho nebyl, takže nemůžeme dělat úsudky. Paní Königová ani nechtěla situaci s paní učitelkou ani prokonzultovat a druhý den na praxi nejela. Něco takého je ale v rozporu s waldorfskou myšlenku, kdy se dítě netrestá, ale odvádí se pozornost jiným směrem. S něčím takovým bychom v žádném případě nesouhlasili. Kdyby někdo moje dítě ve škole plácnul, ihned jej stáhnu,“ reagovala za iniciativu Klára Helánová.
Hodně zaskočená byla učitelka ze Žďárské školy Jana Papežová. „Myslím, že na tohle vlastně ani nemá cenu reagovat, protože ať řeknu cokoliv, nebude to vlastně nic platné, protože chybí kontext. Stresované děti, otevřená okna, mluvení o lhaní, velikost nábytku. Od té chvíle, co jsem se dozvěděla, že toto paní Königová napsala, nemám zrovna příjemné pocity. Ale když přicházím do školky a dívám se kolem sebe, vidím spokojené děti, které mnohdy nechtějí odejít domů, srší nápady, jsou veselé, dělají velké pokroky v různých oblastech, tak si říkám, že tady něco nesedí. A proto zvu každého, tak jak to bylo i vždycky, přijeďte a sami uvidíte. K jednomu kontroverznímu bodu se ale paradoxně vyjádřím a tento názor říkám i našim rodičům. Malým dětem, které mají opravdu problém se svýma rukama (neustále bouchají, škrábou, hází předměty) a už to nelze přecházet a odvádění pozornosti nepomáhá, je lepší ,,potrestat,, ručičku, která může být i zlá. Je to lepší, než moralizovat a mluvit o tom že je dítě zlé. A to, že rodič dá jasně najevo, že toto už opravdu ne, dokáže pochopit, ale že by ono bylo zlé, to buď nepochopí, nebo se ho to hodně dotkne,“ reagovala.
Podle Königové situace eskalovala formou dotazníků. „Zřizovatelé rozeslali dotazníky, jejichž výsledky byly prezentovány na schůzce iniciativy. Až na jeden, který byl od matky, jejíž dítě skutečně pravidelně chodilo, byly všechny ke mně kritické. Mou práci hodnotily osoby, které mě viděly třeba jen jednou. A na dotaz, proč nejsou zveřejněny názory rodičů, jejichž děti chodily delší dobu, mi bylo řečeno, že názor těchto rodičů je nezajímá, že jejich děti nejsou děti, které oni tam chtějí a potřebují mít. Od té doby přestali paní Kejíková a pan Bareš dávat do třídy své dítě a mně bylo řečeno, že od ledna končí můj pracovní poměr.“
I s tím boskovická iniciativa nesouhlasí. „Kladli jsme si otázku, proč chodí málo dětí a jedním z našich kroků byly i dotazníky, kde se hodnotilo fungování celého centra, včetně paní učitelek. Od některých rodičů bylo řečeno, že paní Königová neměla přístup k dětem, jaký jsme si představovali, ačkoliv to nebyly závažné chyby. Spíše šlo o stejný přístup jako v běžné školce, my chtěli laskavějí, respektující,“ vysvětluje Helánová. „Ale není pravda, že bychom brali v potaz jen názory členů iniciativy,“ odmítá.
„Po neúspěšné cestě se nás snažila paní učitelka přesvědčit, ať opustíme myšlenku na waldorfské předškolní zařízení a staneme se klasickou školkou. To jsme samozřejmě odmítli. Další události už pak braly rychlý spád a jsou jasně doložitelné a není důvod se k nim vyjadřovat a nějak je komentovat. Paní Königové děkujeme za její práci, škoda, že s námi nemůže pokračovat dál,“ doplnili zástupci iniciativy. „Kdokoliv se může podívat na naše zařízení i brigády či další akce, které pořádáme. U nás může rodič s dítětem celou dobu zůstat, aby viděl, co a jak, a dítě si lépe na centrum zvyklo.“
Podle Marie Königové byla nestandardní i její smlouva. „Ve smlouvě jsem měla čtyřměsíční zkušební dobu, ale v zákoně jsem našla, že platí jen tříměsíční. Výpověď ve zkušební době jsem tak v prosinci dostat nemohla. Druhého ledna jsem tak kontaktovala nadřízené, podle kterých jsem skončila a pátého ledna jsem šla do práce, kde na mě čekali i s posilou. Já s sebou nikoho mít nemohla. Pod nátlakem, i z důvodu že bych nemohla zveřejnit tyto informace, jsem souhlasila,“ dodala s tím, že nestandardní byl pro ni i způsob placení mzdy. „Pracovala jsem za minimální mzdu a zbytek peněz chodil prostřednictvím dárku, s tím, že po zkušební době bude vše vyřešeno. V centru jsem pracovala jako pedagog na plný úvazek, starala se o chod, administrativu, svačiny i propagaci centra, informační materiály i webové stránky. Nemohu se zbavit dojmu, že ze strany paní Kejíkové a pana Bareše jsem byla pouze využita, dokud centrum nezačalo řádně fungovat,“ uzavřela.
„Když jsme se bavili o smlouvě, dohodli jsme se na čtyřměsíční zkušební smlouvě do konce roku. Měli jsme v té době strašně málo dětí a nevěděli, zda budeme schopni ještě pokračovat. Až druhého ledna jsme zjistili, že čtyřměsíční zkušební doba být nemůže, je to naše chyba,“ přiznala předsedkyně iniciativy Kateřina Kejíková. „V prosinci jsme se dohodli, že u nás paní učitelka pokračovat nebude. Druhého ledna ale začala vyvolávat, že chce nastoupit do práce. Když jsme zjistili, že nemůžeme ukončit poměr ve zkušební lhůtě, tak jsme navrhli dohodu. Byl jsem tam já s paní Kejíkovou a náš účetní, který připravoval dokumenty. Navrhli jsme jí dohodu o ukončení pracovního poměru nebo ať dodržuje ujednání pracovní smlouvy. Ona odešla ven a deset minut s někým telefonovala a poté na ni přistoupila. Není to tak, že by nemohla s nikým konzultovat, doplnil Josef Bareš, podle kterého je jednoduché také vysvětlení ohledně platby mzdy. „Na začátku měla paní učitelka mimo jiné požadavek čisté mzdy šestnáct tisíc korun. To si školka dovolit nemohla. Domluvili jsme se na mzdě uvedené ve smlouvě. Zbytek je soukromá dohoda mezi mnou a paní Königovou,“ zakončil Bareš.



Podobné články:
Do nové sezóny bez závazků - ze dne 15.03.2010 (2)
Úvodní duel rozhodl obránce - ze dne 15.03.2010 (2)
Fotbalová DIVIZE - ze dne 02.06.2008 (2)
Konkurzní řízení na funkci ředitelky - ze dne 08.04.2008 (2)
Zubaři DUBEN - ze dne 06.04.2008 (2)
Volejbalistkám se na lepší časy neblýskalo - ze dne 06.03.2008 (2)
Zaměřují se na prevenci kriminality - ze dne 14.02.2008 (2)
Galerie definitivně přechází pod KZMB - ze dne 27.03.2024 (1)
Nový zpravodaj má nedostatky - ze dne 27.03.2024 (1)
Ministr Kupka debatoval v Boskovicích o I/73 - ze dne 27.03.2024 (1)
Světový den vody hostily Boskovice a nejmodernější čistírna odpadních vod - ze dne 25.03.2024 (1)
Hledání jednatele nemocnice začíná od začátku - ze dne 22.03.2024 (1)
Galerie definitivně přechází pod KZMB - ze dne 20.03.2024 (1)
Bezpečně do školy - ze dne 19.03.2024 (1)
Lukáš Vorlický je slávistou - ze dne 18.03.2024 (1)
Místní a okresní organizace STAN se distancuje od zařazení starostky na kandidátní listinu - ze dne 18.03.2024 (1)
O knihovně rozhodnou v dubnu - ze dne 14.03.2024 (1)
Hledají vhodnou dotaci na sportovní halu - ze dne 14.03.2024 (1)
Získají pozemky na tůně i cyklostezku - ze dne 14.03.2024 (1)
Z participativního rozpočtu realizují více projektů - ze dne 14.03.2024 (1)

Všechny články z tohoto čísla (2/2015):

Rubrika: Zpravodajství
Boskovické kino mělo vyšší návštěvnost
Bývalá učitelka přiblížila poměry na waldorfské škole, ta nařčení odmítá
Do komisí hledají i zástupce veřejnosti
Hasiči měli díky počasí napilno
Kamenný obchod nahradila pojízdná pekárna
Kariérní poradenství nabízí Centrum vzdělávání všem nově v Boskovicích
Krajský úřad zrušil stavební povolení pro sportovní halu
Letovičtí zjednodušili jednání zastupitelů
Lysice chystají opravu radnice
Maškarní bál v Letovicích
Nemocnice otevřela novou lékárnu
Nové sociální byty nakonec na ulici Mánesova
Obviněný úředník půjde k soudu
Poplatky za odvoz odpadu se nemění
Provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 22. 1. - 1. 2. 2015
Provozní doba pro veřejnost - Městské lázně Boskovice 29. 1. - 8. 2. 2015
Regionální zástupci se prezentovali na veletrhu Regiontour
Rozšíření počtu strážníků nese ovoce
S pistolí na domovní schůzi
S rozpočtem připravují i výstavbu nových domů
Slavnostní ples maturantů
Svitávka začala se stavbou sběrného dvora
Tříkrálová sbírka byla úspěšná
Velkoopatovickou borovici čeká mezinárodní soutěž
Zjistí plány v místních částech

Rubrika: Kultura
Akce Muzea Blansko v druhé polovině února 2015
Jiří Schmitzer - recitál
Jitka Šuranská: „Dělejte dobré věci tam, kde žijete.“
MiniEKG - O Lásce a Krizi /Rudiš/Malijevský/Pastrňák
Na skleníku vystavuje Miloslav Vybíhal
Oldřich Kaiser a Dáša Vokatá: Čekání na Magora
V Galerii bude vystavovat Švancara
ZÁVIŠ + NIKOLA MUCHA

Rubrika: Sport
Basketbalisté si připsali dvě vítězství
Hokejové derby odloženo
I horší výkon nakonec stačil na body
Kádr Blanska prochází obměnou
Kárný oslavil návrat hattrickem
Kolová odstartovala druhou ligou a pohárem
Minerva sedmi góly porazila Šternberk
Stolní tenis Zbraslavec
Svitávka má nového trenéra a plánuje návrat na výsluní
Volejbalistky zahájily letošní rok vítězně
Vyhlásí nejlepší fotbalisty za minulý rok

Rubrika: Představujeme
Buďte krásná a přitažlivá – společenská sezona začíná
Jizerská padesátka za účasti závodníků z Voděrad, Lhoty u Lysic a Kunic
Tradiční zlatnická výroba Jaroslav Bárta – zlatnictví Opál

Rubrika: Černá kronika
Policie INFORMUJE

Rubrika: Napsali nám
„Končíš základku? Kam dál, aby to stálo za to!?“
Fair Credit v loňském roce daroval téměř půl milionu na dobročinnost
Jak úspěšně čerpat dotace z IROPu? Pojeďte s námi do krajů
Mendelův rok 2015 – projekty a aktivity
Pestrobarevný svět křemenných hmot kolem nás
Pomáháme obcím se strategickým plánováním
Projekt Stáže ve firmách pomáhá najít uplatnění stovkám nezaměstnaných po celé ČR
Soutěž Zlatý erb vstupuje do dalšího ročníku
Sváteční předvánoční koncert v Boskovicích
Tisíc chutí Vídně
V dopravě nastupuje revoluce, MasterCard je její součástí
Závody „psích spřežení “ ve školní družině