Každého z nás zcela jistě tíží a otravuje neustálé chození po úřadech a obstarávání různých potvrzení, vyplňování často velmi složitých formulářů, zasílání hlášení. S nárůstem počtu úředníků nezatočila ani reforma veřejné správy, ba právě naopak. Počty ministerských úředníků stále narůstají a zrušením okresů a vytvořením pověřených obcí a krajů ke snížení také nedošlo. Zvláště dnes , v období ekonomických problémů nás všech, se ozývají stále silnější hlasy po snížení administrativní zátěže státu hlavně od podnikatelů a živnostníků. Přínos pro nás všechny by to byl velký. Došlo by ke snížení státního aparátu a tím snížení výdajů státu . Jinak řečeno, stát by šetřil na tom správném místě. Pro podnikatele a živnostníky by to znamenalo značnou úlevu a možnost věnovat se činnosti, ve které podnikají. Tím by mohli zaměstnat více lidí ve výrobě a službách, a samozřejmě do státní kasy by tím přicházelo více peněz v podobě daní. Pokud chceme dnes podpořit podnikání a vytvořit více produktivních pracovních míst, je to jediná cesta. Snížení daní, ani výraznější investiční pobídky nejsou dnes uskutečnitelné.
Snížení byrokracie není problém jen České republiky. Evropská komise si dala za cíl snížit do roku 2012 administrativní zátěž podnikatelů a živnostníků o 25%. A jde to velmi pomalu. Hlavním problémem je neustálá tvorba nových a složitějších právních předpisů, které způsobují další administrativní zátěž a vytvářejí požadavek na nová úřednická místa. V roce 2008 přijala vláda ČR na základě analýzy akční plán na snížení administrativní zátěže o minimálně 20 %. Celková zátěž byla vyčíslena na cca 90 miliard Kč a jako největší původci administrativní zátěže byly označeny Ministerstva práce, zdravotnictví, zemědělství, životního prostředí, financí a průmyslu a obchodu. Do konce roku 2010 plán počítá se zrušením či omezením více jak 200 povinností a úsporou pro podnikatele a živnostníky o 17 miliard každý rok.
Na březnovém zasedání poslanecké sněmovny byl schválen balíček na snížení byrokracie pro podnikatele. Změny se týkají zákonů spadající pod Ministerstvo průmyslu a obchodu a povedou ke snížení nákladů o půl miliardy korun ročně. Není to sice zásadní částka, ale v dnešní situaci podnikajícím pomůže každá koruna. Zrušena jsou ustanovení zákonů, které se ukázaly jako neefektivní. Jedná se zejména o nadbytečné zasílání formulářů a dokladů různým kontrolním orgánům, ke snížení počtu odesílaných hlášení, odstraňují se duplicitní kontroly prováděné státními institucemi. Uvedený návrh je jedním z mála, který se ve sněmovně projednával, který zjednodušuje a zpřehledňuje právní prostředí ČR a odstraňuje nepotřebnou administrativu. Obdobný přínos měl i projekt elektronizace veřejné správy, kdy na dostupných místech si můžeme obstarat výpisy z různých centrálních evidencí / dopravy, katastru, rejstříku trestů …/. Malá četnost těchto návrhů ukazuje, že je velice obtížné přimět jednotlivé státní úředníky ke snížení rozsahu jejich často neopodstatněné práce. Česká republika se řadí dle studie Světové banky v administrativní zátěži na 168 místo z 178 zkoumaných zemí. Není se co divit, na splnění například daňové povinnosti potřebují tuzemské firmy cca 900 hodin ročně a to je nejvíce ze všech zemí EU. Druhé nejhorší v EU je Bulharsko, tam potřebují o třetinu času méně. Viditelný pokrok může přinést pouze racionalizace státní správy a její restrukturalizace, doplněná o projekt e-státu a propojování databází státních institucí. Výrazné zjednodušení může také přinést jednotné inkasní a kontrolní místo pro výběr daní a všech dalších odvodů. Při přijímání nové legislativy je nutné důsledně posuzovat dopady zákonů na podnikání a u stávajících zákonů je třeba, aby snížení administrativy a zprůhlednění předpisů měly jako prioritní úkol všechny státní instituce.
Poslanecká kancelář poslance PS ČR Ing.Františka Sivery :Rožmitálova 14, 678 01 Blansko a kpt. Jaroše 8, 680 01 Boskovice
Asistent poslance Libor Hoppe - telefon 603883072
Další kontakt : e-mail :
frantisek.sivera@boskovice.czsiveraf@psp.cz