Svárov, Chlum * Za poslední měsíce byla zřejmě jen málokterá alej tak významná v očích veřejnosti, než Svárovská alej mezi Svárovem a Chlumem. Stoletá lipová alej dlouhá 600 metrů má být částečně skácena kvůli dlouhodobě plánovanému rozšíření nebezpečné silnice. Kraj přitom upozorňuje na špatný stav stromů i následnou náhradní výsadbu. V minulém roce tak vznikla jak petice na zachování stromů, tak na provedení rekonstrukce. Ta již měla touto dobou probíhat, nicméně projekt je zatím pozastaven a bude řešit nové stavební povolení. I tyto důvody zřejmě vedly k velkému zájmu veřejnosti a vítězství aleje v soutěži Alej roku 2020.
Do soutěže alej přihlásila Alice Hrbková, autorka petice proti pokácení stromů. „O desátý titul soutěžilo neuvěřitelných 132 alejí a stromořadí ze všech krajů České republiky, pro které hlasovalo bezmála 7 tisíc lidí,“ uvedla k výsledkům ankety Karolína Kostičová z pořádající organizace Arnika. Svárovská alej získala celkem 585 hlasů, takřka o dvě stě více než druhá Klokotská alej z Jihočeského kraje. Jenže právě vítězné aleje se má týkat rekonstrukce zdejší silnice, která je dlouhodobě úzká a nebezpečná. Při ní má dojít k odstranění padesáti z celkem osmdesáti stromů. Zahájena měla být již v minulém roce, ale právě díky vzniku petic a navíc zrušení stavebního povolení se tak zatím nestalo. „Vzhledem k tomu, že nevíme, kdy bude vydáno nové stavební povolení, nelze v tuto chvíli stanovit žádné termíny zahájení a průběhu stavby. V dokumentaci žádné změny provádět nebudeme, stavební povolení bylo zrušeno z důvodů procesních, nikoliv z důvodu vadné projektové dokumentace,“ uvedl k současné situaci Miloš Bažant, vedoucí severního úseku Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje. Podle něj může nastat i ta varianta, že k rekonstrukci nakonec vůbec nedojde. „Jihomoravský kraj pak bude muset dotaci z programu IROP vrátit,“ dodal. Rekonstrukce přitom neřeší jen úsek zmíněnou alejí, ale vlastně spojení z Chlumu až do Velkých Opatovic, který je v opravdu mizerném stavu. A podle dotačních podmínek je nutné stavbu zahájit nejpozději letos v září.
Situace opravdu není jednoduchá a vyvolává mnoho emocí. Na jedné straně je snaha milovníků přírody o zachování krásné přírodní lokality. Na druhé straně je jasné, že silnice II/372 je opravdu v havarijním stavu a pro řidiče nebezpečná. O jejím nutném rozšíření se mluví dlouhé roky. Po zásahu volají okolní obce i řidiči. Často navíc situaci komplikují velké větve spadené přímo na vozovku. Na místo tak v minulém týdnu vyrazil také nový krajský hejtman Jan Grolich, který bude podle svých slov hledat cestu kompromisu. „Tato silnice je potřeba opravit. V úvahu připadá ještě kompromisní varianta, u které by silnice byla v nejhorším úseku Svárovské aleje zúžena. Kácelo by se tak mnohem méně, pouze v místech pro vyhýbání aut. Musíme to ale důkladně zvážit a hlavně si ujasnit, jestli při takové variantě dokážeme splnit podmínky projektu,“ nabídl hejtman. Podle něj by do budoucna mohl řady krajských silničářů rozšířit arborista, který bude dohlížet na zacházení s dřevinami. „Měl by s nadsázkou vědět o každém jihomoravském stromě a podílet se na přípravách dopravních staveb. Budou na to samozřejmě potřeba peníze, které Správě a údržbě silnic pošle kraj,“ dodal.
Další variantou může být posunutí části silnice mimo alej, kterou navrhuje náměstek hejtmana Lukáš Dubec. „Navrhujeme odklonění stávající komunikace v oblasti aleje nad její severní okraj. Alej doporučujeme po kvalitním ošetření ponechat dalšímu dlouholetému přirozenému růstu. Prostor stávající aleje je možné vyčlenit například jako část úseku mlatového cyklochodníku propojující obce Chlum a Svárov. Projekt rekonstrukce jedenáctikilometrové silnice je rozdělen na čtyři etapy. Předmětná alej se řeší až ve třetí etapě a pravděpodobně bude k dispozici dostatečný prostor k vyřešení případného odkupu půdy v kritické části. Nechceme stavbu zdržet,“ nabídl další možný postup Dubec.(Luke)